Rozhodnutí o vojenské operaci EU v jižní části středního Středomoří

Dne 19.5.2015 bylo v Úředním věstníku EU, řada L, č. 122, str. 31 an., zveřejněno rozhodnutí Rady (SZBP) 2015/778 ze dne 18.5.2015 o vojenské operaci Evropské unie v jižní části středního Středomoří (EUNAVFOR MED).

právník a analytik oddělení právních systémů, ATLAS consulting spol. s r.o.
Foto: Fotolia
Náhled dokumentu v právním informačním systému CODEXIS

Rozhodnutí je prezentováno jako projev snahy předcházet tragickým událostem, ke kterým dochází v důsledku převaděčství ve Středomoří. Evropská rada deklarovala potřebu mobilizace veškerých sil, které má EU k dispozici, aby bylo zabráněno dalším ztrátám životů na moři a odstraněny základní příčiny těchto lidských tragédií. Zavázala se k posílení přítomnosti EU na moři a vyjádřila odhodlání bojovat proti obchodníkům s lidmi v souladu s mezinárodním právem, a to prostřednictvím systematického identifikování, zachycování a ničení plavidel před jejich využitím obchodníky s lidmi. Rada bezpečnosti OSN byla informována o krizi týkající se migrantů ve Středomoří a o probíhajících přípravách na možnou námořní operaci, načež koncepci řešení krize pro operaci zaměřenou na rozbití operačního modelu převaděčů v jižní části středního Středomoří schválila.

Na základě publikovaného rozhodnutí má tak EU provádět vojenskou operaci, jejímž cílem je přispět k rozbití operačního modelu sítí převaděčů a obchodníků s lidmi v jižní části středního Středomoří. Toho má být dosaženo prostřednictvím systematické snahy o identifikování, zachycování a likvidaci plavidel a prostředků používaných převaděči nebo obchodníky s lidmi nebo u nichž existuje toto podezření, vše v souladu s platným mezinárodním právem. Operace bude rozdělena na tři fáze. V první má jít o odhalování a sledování migračních sítí prostřednictvím shromažďování informací a hlídkování na volném moři, ve druhé pak o vstup na palubu plavidel, u nichž existuje podezření, že jsou používány k převaděčství nebo obchodování s lidmi, a v jejich prohledání, zajištění a případném odklonu. Třetí fáze je pak charakterizovaná možností přijmout veškerá nezbytná opatření proti takovému plavidlu a souvisejícím prostředkům. Mezi taková nezbytná opatření lze zahrnout i znemožnění jejich provozu či likvidaci.

Rozhodnutí vstoupilo v platnost dnem 18.5.2015.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články