Dle § 4 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, má právo volit ten, kdo je v den voleb v obci přihlášen k trvalému pobytu. Toto pravidlo se na první pohled jeví jako nediskriminační a zdánlivě dává občanům Evropské unie právo volit a být voleni za stejných podmínek jako státní příslušníci České republiky. Skutečnost je však taková, že trvalý pobyt občanů ČR a cizinců má diametrálně odlišný charakter.
Zatímco trvalý pobyt občana ČR představuje pouze "evidenční" trvalý pobyt podle zákona o evidenci obyvatel, v případě cizinců se pojmem trvalý pobyt rozumí povolení k trvalému pobytu ve smyslu zákona o pobytu cizinců, přičemž toto povolení přitom lze získat zásadně až po několika letech pobytu. Směrnice Rady č. 94/80/ES, kterou se stanoví pravidla pro výkon práva volit a práva být volen v obecních volbách pro občany Unie s bydlištěm v členském státě, jehož nejsou příslušníky, sice nevylučuje podmínku dlouhodobého pobytu, nicméně tato podmínka musí platit pro občany domovského státu stejně jako pro jiné občany Evropské unie.
Krajský soud konstatoval, že požadavek přihlášení k trvalému pobytu je vůči jiným občanům Evropské unie diskriminační, a jelikož nebylo možné § 4 zákona o volbách do zastupitelstev obcí vyložit eurokonformním způsobem, přistoupil k aplikaci přímého účinku Smlouvy a směrnice, která volební právo podmiňuje toliko bydlištěm. Podle soudu tedy ke splnění podmínky přihlášení k trvalému pobytu u občana jiného členského státu Evropské unie postačuje přihlášení k přechodnému pobytu v příslušné obci a obec je povinna takového voliče do dodatku k seznamu voličů zapsat. Tento právní názor byl následně publikován Nejvyšším správním soudem v jeho Sbírce rozhodnutí.
Celý text judikátu si můžete přečíst zde
Diskuze k článku ()