Těmi jsou konkrétně zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), zákon č. 45/2016 Sb., o službě vojáků v záloze, stejně tak jako zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky.
Důvodová zpráva vysvětluje, že jde o reakci na zásadní změny bezpečnostního prostředí spočívající v agresivním chování Ruska, které vyvrcholilo vojenským napadením Ukrajiny v únoru 2022 a které představuje bezprostřední ohrožení bezpečnosti České republiky, v bezprecedentním množství bezpečnostních hrozeb spočívajících zejména v terorismu, nelegální migraci a nestabilitě ve státech v blízkosti členských států NATO a EU, v nárůstu počtu aktérů včetně nestátních, kteří ohrožují mír, demokracii, občanské svobody, bezpečnost a stabilitu ve světě, v masivním nepřátelském působení ze strany státních nebo státem podporovaných aktérů tzv. hybridními prostředky, jako jsou dezinformace, kybernetické útoky, vytváření ekonomického, energetického či migračního tlaku, a v ohrožení mezinárodního řádu založeného na pravidlech v globálním měřítku.
Dle vysvětlení zákonodárce byla novela přijata, aby stát mohl v těchto nových podmínkách reagovat flexibilně, rychle a efektivně, a aby bylo umožněno vládě realizovat nová opatření a občanům využít právo aktivně se zapojit do přípravy na obranu státu.
Diskuze k článku ()