EP řešil jednotný digitální trh, varoval před regulacemi

Štrasburk 19. května (zvláštní zpravodajka ČTK) - Europoslanci dnes ve Štrasburku jednali o nové strategii v oblasti jednotného digitálního trhu, kterou Evropská komise představila 6. května. Komise by například chtěla prověřit roli vyhledávačů nebo sociálních sítí a zajímá ji i možná nedostatečná transparentnost výsledků vyhledávání či cenové politiky internetových gigantů jako je Google či Facebook. Podle europoslanců má jednotný digitální trh potenciál pro růst ekonomiky a nová pracovní místa a jde o krok správným směrem. Jak ale někteří zmiňovali, cestou k úspěchu nemusí být jen další regulace.

Česká tisková kancelář
Jízdenková kauza
Foto: Shutterstock

Strategie Evropské komise v oblasti digitálního trhu sestává z 16 iniciativ, včetně návrhů v oblasti elektronického obchodu, geografického blokování, telekomunikací či autorského práva. "Jednotný digitální trh má určitě obrovský potenciál pro růst ekonomiky a nová pracovní místa," uvedl český europoslanec Evžen Tošenovský (ODS). "Ale klíč k úspěchu Evropy je hlavně ve zjednodušení prostředí pro podnikání, podpoře digitálních dovedností a rychlého internetu. Ne ve vytváření nové regulace za každou cenu. Takže budeme opatrní, s čím konkrétně Komise přijde," dodal.

Evropská strategie pro digitální trh je nicméně výrazně širší než jen prověřování obchodních praktik velkých internetových hráčů. Dalším tématem je snaha co nejlépe bojovat s nedovoleným obsahem na internetu. Komise se chce také zabývat otázkou posílení bezpečnosti ochrany osobních dat a navrhne firmám partnerství v kybernetické bezpečnosti.

Podle Michala Feixe z české internetové společnosti Seznam.cz je nová strategie "v základu dobrou myšlenkou". Nicméně stejně jako europoslanec Tošenovský varoval před přílišnou regulací. "Evropská komise často v těch návrzích říká, že v Evropě není důvěra v on-line prostředí. My si myslíme, že to není pravda. Spíš jde o pár špatných zkušeností s konkrétními věcmi, kvůli kterým teď chceme vytvářet další hromadu regulací," uvedl Feix v rozhovoru s ČTK. Zástupci firmy dnes o tématu debatovali i s českými europoslanci.

Feix řekl, že spíše je potřeba lidi ohledně používání internetu vzdělávat. "Raději než vytvářet třicet nových zákonů a pravidel zkusme vysvětlit, ať již na základních školách nebo i dospělým, jaká rizika internet představuje, v čem je užitečný, v čem nebezpečný," dodal Feix. Lidé často umísťují na sociální sítě jakékoli fotografie či informace a pak se diví, že jejich soukromí je ohroženo. V případě lepšího vzdělávání v této oblasti by tomu bylo prý možné zabránit.

Čeští europoslanci prý dnes měli pro Feixova slova pochopení. Jak nicméně uvedl, otázkou zůstává, zda by byla změna strategie Evropské komise tímto směrem možná. "Není jasné, jestli by bylo politicky průchozí, kdybychom si řekli, že regulace není na místě, nebo jen v jednom, dvou případech, které ji vyžadují, a zbytek je o 'needukaci euroobčanů', kteří podle všeho internet neumí zodpovědně používat," uzavřel Feix.

Europarlament má na návrh strategie EK zareagovat zprávou z vlastní iniciativy. Jednotný digitální trh bude rovněž na pořadu jednání Evropské rady, která se uskuteční v Bruselu ve dnech 25. - 26. června.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články