Zákon má podle důvodové zprávy vymezit význam kultury, vymezit úkoly ministerstva a krajů v oblasti kultury a upravit zákonem tvorbu kulturních politik. Podle vzoru konzultačních orgánů v jiných oblastech by měl dát také vzniknout Radě pro kulturu a pomoci tomu, aby se v kultuře lépe rozdělovaly státní peníze.
Kromě norem s obecnější platností, jako jsou Listina základních práv a svobod či ústava, se oblasti kultury týkají zákony o Státním fondu kultury, o ochraně muzejních sbírek, o navracení nezákonně vyvezených kulturních statků, o podpoře kinematografie, památkový zákon, autorský zákon, knihovní zákon, zákony o provozování rozhlasového a televizního vysílání, o neperiodických publikacích či tiskový zákon. Přesto se předkladatelé navrhovaného zákonadomnívají, že v Česku chybí obecná zastřešující norma.
"V českém právním řádu tedy není na úrovni zákona obecně vyjádřeno, že kulturu stát podporuje, přestože v jiných oblastech takové normy existují (výzkum a vývoj, sport). Jeví se jako žádoucí, aby byl právní řád symetrický. Pokud stát prostřednictvím norem mimo jiné formuluje společenské zájmy, mělo by se takové vyjádření týkat nejen některých zájmů, ale i kultury," stojí v důvodové zprávě. A zatímco v kompetenčním zákoně je vymezena působnost ministerstva kultury, není zákonem upravena vzájemná působnost ministerstva a krajů, případně obcí. Zvažovaná úprava by měla vztah veřejné moci na úrovni států a krajů či obcí rozvíjet, respektive definovat hlavní úkoly v kulturní oblasti.
Diskuze k článku ()