Evropští obránci spotřebitelů si stěžují na WhatsApp u Evropské komise

Evropští obránci spotřebitelů si stěžují na WhatsApp u Evropské komise (EK). Nelíbí se jim způsob, jak komunikační služba uživatele přiměla k přijetí nových pravidel ochrany údajů. Ta jsou podle nich navíc formulována tak vágně, že uživatel nemůže chápat, co vše z nich vyplývá, což by odporovalo evropským zákonům na ochranu spotřebitelů. Ty vyžadují jasnou a transparentní komunikaci. Stížnost na firmu, kterou vlastní sociální síť Facebook, včera EK a evropské síti orgánů na ochranu spotřebitele podalo sdružení BEUC zastřešující spotřebitelské organizace napříč Evropou.

Česká tisková kancelář
spotřebitel whatsapp  evropská komise
Foto: Fotolia

WhatsApp počátkem roku informoval své zhruba dvě miliardy uživatelů, že pokud chtějí dál bezplatně využívat jeho služby, musejí souhlasit s novými uživatelskými pravidly. Od 15. května je pak zavedl, i když se zpožděním kvůli protestům. Tvrdil, že změny nijak nesníží ochranu soukromí uživatelů a že k nim přistupuje zejména proto, aby mohl rozšířit nabídku, hlavně komunikaci s podniky.

Kritici se obávali, že by WhatsApp mohl začít sdílet více údajů s mateřským Facebookem, což byl podle nich také hlavní záměr změn. Několik zemí včetně Německa Facebooku sdílení dat z WhatsAppu na přechodnou dobu zakázalo.

BEUC se nelíbí způsob, jak komunikační služba přijetí nových pravidel vymáhala. Podle jeho ředitelky Monique Goyensové služba WhatsApp uživatele "měsíce bombardovala agresivními a opakovanými zprávami". Podle BEUC uživatelé neměli šanci učinit si jasný obrázek o dopadech změn na ochranu jejich soukromého života, zvlášť pokud jde o převádění osobních údajů Facebooku a třetím stranám.

WhatsApp už dříve po kritice přišel s ústupky. Původně chtěl uživatelům, kteří nová pravidla neodsouhlasí, postupně základní funkce znepřístupnit. Teď už jim ale nic nehrozí. Pouze nové funkce budou přístupné jen po souhlasu s novými podmínkami.

Šéf WhatsAppu Will Cathcart před několika týdny přiznal chyby v komunikaci při oznamování nových pravidel. Dodal ale, že většina uživatelů nová pravidla přijala.

Nyní je na EK a na národních úřadech pro ochranu spotřebitele, jestli se rozhodnou zahájit vyšetřování. BEUC sdružuje 46 organizací na ochranu spotřebitelů ze 32 evropských zemí.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články