Kvůli poukazům za zájezdy se na Sdružení obrany spotřebitelů obrátilo 5000 lidí

Praha 3. září (ČTK) - Kvůli poukazům za zrušené zájezdy z důvodu pandemie koronaviru se na Sdružení obrany spotřebitelů za celou dobu, kdy je cestovní kanceláře (CK) vydávaly, obrátilo kolem pěti tisíc lidí.

Česká tisková kancelář
Poukazy na zájezdy, lex voucher
Foto: Fotolia

Případné další stížnosti sdružení očekává po 15. září. Do té doby musejí kanceláře klientům vrátit peníze za poukazy vydané na základě zákona tzv. lex voucher, pokud je neuplatnili do konce srpna na jinou dovolenou. Sdružení eviduje také podněty spotřebitelů na CK Blue Style a její vlastní poukazy. Na dotaz ČTK to dnes uvedla právnička Sdružení obrany spotřebitelů Alena Máčová. Blue Style kritiku odmítá. Podle mluvčí CK Ilony Topolové podmínky k vlastním poukazům byly transparentní a každý klient je musel ve dvoufázovém ověření potvrdit. Většinu voucherů podle ní lidé k dnešku už uplatnili.

CK podle odhadu České asociace pojišťoven (ČAP) zbývá vyplatit poukazy za zrušené zájezdy vydané podle lex voucher za méně než 200 milionů korun. ČTK to ve středu řekla mluvčí ČAP Veronika Nová. Asociace odhaduje, že CK vydaly poukazy podle nové legislativy i podle vlastních podmínek v hodnotě 2,5 miliardy korun. Těch podle lex voucher bylo za přibližně 830 milionů korun. Poukazů se mezi klienty CK podle odhadu ČAP dostalo asi 160.000. "Když vezmeme, že na jednom voucheru je v průměru 2,8 osoby, týkají se tyto vouchery zhruba 440.000 lidí," uvedla Nová.

Zákon tzv. lex voucher, který připravilo ministerstvo pro místní rozvoj, umožnil CK místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna loňského roku vydávat klientům poukazy. Odmítnout voucher mohli lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohli kvůli pandemii pracovat. Peníze mohly rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.

CK nabízely i vlastní poukazy, u kterých samy stanovily podmínky. Často k uhrazené sumě přidávaly finanční bonus a další výhody. Vlastní vouchery vydávaly s delší platností, než která byla stanovena u "státních". Zpravidla ale negarantují vrácení peněz, pokud lidé do určitého termínu poukaz neuplatní na nový zájezd.

CK Blue Style se podle Máčové dopustila nekalé obchodní praktiky a svým klientům vydala své poukazy místo poukazů lex voucher. "Situaci ohledně těchto poukazů sledujeme a jsme v kontaktu s několika advokátními kancelářemi, na které se obrátili poškození spotřebitelé a kteří chtějí tento problém řešit soudní cestou," řekla.

Poukaz TravelSafe+ CK Blue Style podle Topolové vytvořila v době, kdy ještě stát po uzavření hranic nepřišel s řešením po klienty ani CK. Vytvořen podle ní byl v souladu s normami Evropské unie. Vyjádření Sdružení obrany spotřebitelů o nekalých praktikách považuje za účelové. "Výroky paní Máčové dlouhodobě monitorujeme. Již v červenci jsme několik urážlivých výroků předali k posouzení našim právníkům. Z jejich analýzy vyplývá, že buď paní Máčová nedisponuje relevantním právním vzděláním, nebo se z její strany může jednat o úmyslné jednání, jehož záměrem i důsledkem může být vznik vážné újmy na straně naší společnosti," dodala Topolová.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články