Vláda jej vydala k provedení § 19d odst. 1 a 4 a § 19f odst. 8 energetického zákona, když jím v návaznosti na nastalou mimořádnou tržní situaci na trhu s elektřinou a trhu s plynem stanovuje rozsah dodávky elektřiny nebo plynu na ztráty, ve kterém se stanovené ceny elektřiny a plynu na ztráty uplatní, rozsah dodávky elektřiny nebo plynu na ztráty, ve kterém se stanovené ceny elektřiny a plynu na ztráty uplatní, a další podmínky, za kterých se stanovené ceny elektřiny a plynu na ztráty uplatní.
Stanovuje jím rovněž způsob výpočtu prokazatelné ztráty a přiměřeného zisku vzniklých z dodávky elektřiny a plynu na ztráty za stanovenou cenu, období, za které se prokazatelná ztráta a přiměřený zisk hradí, termíny pro podávání a náležitosti žádosti o úhradu prokazatelné ztráty a přiměřeného zisku a další pravidla pro žádání o úhradu prokazatelné ztráty a přiměřeného zisku vzniklých z dodávky elektřiny a plynu na ztráty za stanovenou cenu, a nakonec pravidla a termíny pro poskytování dotace na úhradu finančních prostředků operátorovi trhu.
Důvodová zpráva vysvětluje, že ztrátami v distribuční soustavě je přitom třeba rozumět úbytek elektřiny a plynu způsobený jak z technických důvodů, tedy v důsledku fyzikálních vlastností elektřiny a plynu jako například vznik tepelné energie v důsledku průchodu elektřiny vodiči nebo netěsnosti v plynovodním potrubí, tak i z dalších důvodů, jakými jsou například nezjištěné neoprávněné odběry, nepřesnosti měření v soustavě podle technických vlastností měřících zařízení a podobně. Jedná se tak o množství elektřiny či plynu, které je do distribuční soustavy dodáno nad rámec množství elektřiny nebo plynu, jež je odebráno z distribuční soustavy ze strany zákazníků, resp. účastníků trhu s elektřinou a plynem.
Diskuze k článku ()