Ministerstvo vnitra k této krátké novele o půltuctu změnových bodů stručně vysvětluje, že byla zpracována v reakci na vývoj mezinárodní situace, když vychází z bezpečnostních a migračních zhodnocení příslušných zemí. Představuje přitom aktualizaci seznamu bezpečných zemí původu v § 2 novelizované vyhlášky.
Důvodová zpráva pak přibližuje, že cílem bylo zejména vypustit Ukrajinu ze stávajícího seznamu bezpečných zemí původu a naopak doplnit tento seznam o 2 nové země, a sice o Arménii a Spojené království Velké Británie a Severního Irska. Vypuštěny jsou rovněž teritoriální výjimky u dvou zemí, které na seznamu bezpečných zemí původu zůstávají (Gruzie a Moldavsko).
Vysvětluje dále, že novelizovaná vyhláška stanovuje tento seznam, stejně tak jako seznam bezpečných třetích zemí (aktuálně je prázdný) a evropských bezpečných třetích zemí, pro účely řízení ve věci mezinárodní ochrany. Stanovení těchto seznamů je projevem transpozice evropské směrnice 2013/32/EU o společných řízeních pro přiznávání a odnímání statusu mezinárodní ochrany, tedy tzv. „procedurální směrnice“.
Pokud jde o Ukrajinu, zdůrazňuje, že její vypuštění ze seznamu je čistě formálním krokem, neboť koncept bezpečné země původu není vůči žadatelům o udělení mezinárodní ochrany z Ukrajiny od vojenské agrese vojsk Ruské federace vůči Ukrajině aplikován, a to s ohledem na tamější situaci způsobenou válečným konfliktem.
V případě Spojeného království Velké Británie a Severního Irska jde o reakci na vystoupení Velké Británie z Evropské Unie, když státy Evropské Unie se navzájem považují za bezpečné, v důsledku čehož nejsou a ani nemohou být s ohledem na unijní právo na národním seznamu bezpečných zemí původu uvedeny. Právní postavení Velké Británie se ovšem jejím vystoupením z EU změnilo, tudíž bylo potřeba Velkou Británii na seznam bezpečných zemí původu přidat.
Pokud jde o Arménii, důvodová zpráva uvádí, že ta byla identifikována v rámci analytické činnosti v oblasti informací o zemích původu, přičemž její zařazení na seznam bezpečných zemí původu má přispět k efektivnějšímu řízení ve věci mezinárodní ochrany při dodržení procesních záruk pro jednotlivé žadatele.
Diskuze k článku ()