Ministerstvo dopravy k této krátké novele o jediném změnovém bodu stručně sděluje, že byla přijata s cílem zohlednit ve vyhlášce drobnou změnu v zákoně o dráhách jakožto v předpisu vyšší právní síly, k níž došlo prostřednictvím zákona publikovaného ve Sbírce zákonů pod č. 303/2023 Sb.
Důvodová zpráva pak blíže vysvětluje, že § 36 odst. 1 písm. a) zákona o dráhách zakotvoval povinnost dopravce provozujícího veřejnou drážní dopravu provozovat veřejnou drážní osobní nebo nákladní dopravu podle jízdního řádu a tarifu a předem vyhlášených smluvních přepravních podmínek v Přepravním a tarifním věstníku. Bylo tedy dáno, že smluvní přepravní podmínky budou vyhlášeny v Přepravním a tarifním věstníku, čemuž odpovídala i prováděcí právní úprava prezentovaná právě novelizovanou vyhláškou.
Jelikož však vázanost povinnosti dopravce provozovat veřejnou drážní osobní nebo nákladní dopravu podle předem vyhlášených smluvních přepravních podmínek na jejich vyhlášení v Přepravním a tarifním věstníku byla s popsanou novelou zákona o dráhách opuštěna, bylo nutné tuto změnu reflektovat též v právě novelizované vyhlášce, a to konkrétně v jejím § 49 odst. 1. Ten stanoví, že dopravce vyhlašuje smluvní přepravní podmínky uveřejněním jejich plného znění na místech určených pro styk s cestujícími a způsobem umožňujícím dálkový přístup, s přístupností i pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, nově však již bez povinnosti jejich vyhlášení v případě veřejné drážní osobní dopravy v Přepravním a tarifním věstníku.
Diskuze k článku ()