První z uvedených zákonů je rozsáhle novelizován ve více než půl druhé stovce změnových bodů, v případě druhého pak jde o devět desítek změnových bodů.
Důvodová zpráva osvětluje, že k nejdůležitějším změnám, jež má novela přinést, patří zejména posílení ochrany klientů bank v případech, kdy dochází k přeměnám či jakékoliv dispozici s obchodním závodem banky nebo jeho částí a řešení některých komplikací v rámci procesu soudního
přezkumu odnětí bankovní licence či povolení k činnosti družstevní záložny, ve formě odkladu vykonatelnosti rozsudku správního soudu, pokud proti němu podala Česká národní banka kasační stížnost. Nově má být také upravena možnost financování provozních nákladů Garančního systému finančního trhu souvisejících se správou Fondu pojištění vkladů výběrem mimořádných provozních příspěvků od tržních subjektů.
Obecně má být prostřednictvím novely snížena také administrativní zátěž tržních subjektů zrušením povinnosti bank předkládat orgánu dohledu výpis všech akcionářů a správců z emise akcií banky před konáním valné hromady a zjednodušením postupu v případě zúžení nebo prominutí požadavku orgánu dohledu na ověření řídicího a kontrolního systému, zmiňováno je rovněž zjednodušení pravidel oznamovací procedury v případě přeshraničního pohybu úvěrových institucí. Významnou pozitivní změnou by mělo být zpřesnění způsobu výpočtu vypořádacího podílu na majetku družstevní záložny a vyjasnění právní úpravy v situaci, kdy dochází k přechodu nebo převodu družstevního podílu na stávajícího člena družstevní záložny.
Některé změny technického charakteru pak mají původ v poznatcích a zkušenostech z dohledové praxe a fungování českého systému pojištění vkladů. Změn však novela přináší celou řadu dalších, výše nezmíněných.
Své účinnosti nabývá dnem 1. 10. 2020.
Diskuze k článku ()