Česká obchodní inspekce je orgánem státní správy, jenž především kontroluje a dozoruje právnické a fyzické osoby prodávající nebo dodávající výrobky a zboží na vnitřní trh, poskytující služby nebo vyvíjející jinou podobnou činnost na vnitřním trhu a poskytující spotřebitelský úvěr nebo provozující tržiště. Její působnost se však neustále rozšiřuje s tím, jak je přijímána nová legislativa. Nároky na výkon kontroly a dozoru jsou přitom stále vyšší, a to především s tím, jak se zvyšuje počet subjektů, jejichž služby a výrobky inspekce kontroluje, ale také díky rozvoji trhu, zejména digitálního, a novým metodám obchodních praktik. S novelou zákonodárce, dle důvodové zprávy, přichází především proto, aby adekvátně na popsaný jev zareagoval a zajistil inspekci schopnost i nadále dostát svému poslání. Prioritou je řádně fungující trh, na němž je spotřebitel dostatečně chráněn. Novela tedy má reagovat na rozvoj nových forem prodeje na spotřebitelském trhu, jakož i na praktické zkušenosti inspekce z výkonu dozoru, a tím inspekci vytvořit podmínky pro co nejefektivnější výkon kontroly v oblasti její působnosti.
Další úpravy souvisí se změnami, které přišly v souvislosti s rekodifikací přestupkového práva či s kontrolním řádem, snahou rovněž bylo sjednotit užitou terminologii, odstranit některé duplicity a zjednodušit stávající normativní text.
Zákon nabývá účinnosti dnem 1. 11. 2017.
Diskuze k článku ()