Hlavním deklarovaným cílem této novelizace o bezmála pěti desítkách změnových bodů je provedení transpozice evropské směrnice 2019/883 o přístavních zařízeních pro příjem odpadu z lodí, a dále směrnice 2019/1159, kterou se mění směrnice 2008/106/ES o minimální úrovni výcviku námořníků, do českého právního řádu.
Důvodová zpráva vysvětluje, že smyslem první skupiny změn týkajících se ochrany před znečištěním, předávání odpadu z lodi přístavním zařízením a související notifikační povinnosti, je zamezit znečišťování mořského prostředí vypouštěním škodlivých látek nebo odpadních vod obsahujících takové látky do moře. V prvé řadě se tak do zákona o námořní plavbě doplňuje primární povinnost ukládající veliteli námořního plavidla (tedy námořní obchodní lodi, ale i námořní jachty) zajistit předání odpadu nacházejícího se na jeho palubě přístavnímu zařízení pro příjem odpadu, a to před opuštěním přístavu členského státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor. Je vymezeno několik výjimek, které umožňují předání
odpadu z lodi až v následujícím přístavu určení. Ty se týkají zejména krátkodobých zastávek, nepříznivých povětrnostních podmínek nebo situací, kdy má loď dostatečnou kapacitu pro skladování odpadu na lodi.
Pokud jde o změny stran výcviku a kvalifikace námořníků, uznávání průkazů způsobilosti a osvědčení o zdravotní způsobilosti, hlavní novum má spočívat (zjednodušeně řečeno) v automatické akceptaci průkazů způsobilosti vydávaných v rámci Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru členům posádky na jiné než velitelské nebo důstojnické úrovni.
Diskuze k článku ()