Důvodová zpráva označuje za hlavní příčinu novelizace revizi doporučení Finančního akčního výboru skupiny G7 z roku 2012, která reaguje na neustálý vývoj v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu a nově i financování šíření zbraní hromadného ničení. V návaznosti na to totiž Evropská unie přišla s novou směrnicí 2015/849 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz a financování terorismu, stejně tak jako s nařízením 2015/847 o informacích doprovázejících převody peněžních prostředků. Prostřednictvím novely je pak tato evropská úprava promítána také do vnitrostátního právního řádu.
Zaváděn je například princip hodnocení rizik, a to na všech úrovních, ať již jde o Evropskou unii, národní hodnocení rizik nebo hodnocení na úrovni jednotlivých povinných osob. Pokud jde třeba o národní hodnocení, v jeho rámci by měla Česká republika identifikovat, vyhodnotit a porozumět rizikům praní peněz a financování terorismu, kterým čelí, a následně přijmout vhodná opatření k jejich snížení. Zákon stanoví jednotlivým subjektům, na které se princip vztahuje, základní mantinely, ve kterých se mohou pohybovat. V rámci těchto mantinelů se však již povinné osoby musí samy aktivně rozhodovat a samy aplikovat jednotlivá zákonná ustanovení na konkrétní situace vyskytující se v průběhu jejich činnosti.
Rozšiřuje se také působnost zákona v tom směru, aby se vztahoval i na financování šíření zbraní hromadného ničení. Změn je však mnohem více. Jen v zákoně o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu počet změnových bodů čítá na bezmála dvě stovky. Vedle toho je novelizována více než desítka dalších zákonů, mezi nimi například zákon o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, zákon o provádění mezinárodních sankcí, zákon o soudních poplatcích, zákon o zadávání veřejných zakázek, zákon o bankách či daňový řád.
Zákon nabývá účinnosti, s výjimkou některých ze svých ustanovení, dnem 1.1.2017.
Diskuze k článku ()