Důvodová zpráva k okolnostem přijetí této krátké novely o trojici změnových bodů popisuje, že zákon o podporovaných zdrojích energie prošel s účinností k počátku tohoto roku výraznou novelizací provedenou zákonem publikovaným ve Sbírce zákonů pod č. 382/2021 Sb. Jednou z oblastí, které byly předmětem této novely, jsou i podmínky poskytování provozní podpory pro využití energie biomasy, přičemž mezi tyto podmínky patří rovněž nová povinnost prokazování plnění kritérií udržitelnosti a úspor emisí skleníkových plynů. Mezi povinné subjekty, které dokládají plnění kritérií udržitelnosti, zákon uváděl výrobce biometanu, výrobce elektřiny a tepla a pěstitele biomasy. Ukázalo se však, že tento řetězec není úplný, ve výrobnách elektřiny a tepla se totiž nespaluje samotná biomasa, ale z ní upravené palivo, tedy palivo z biomasy. Rovněž v případě biometanu lze jeho výrobu provádět z paliva z biomasy, primárně bioplynu. Dle zákonodárce bylo tedy nutné doplnit výrobce, dovozce a dodavatele paliv z biomasy jako povinné osoby pro dokládání plnění kritérií udržitelnosti, protože bez jejich dokladu nemá výrobce energie, jenž palivo z biomasy od nich používá, případně výrobce biometanu, jak plnění kritérií udržitelnosti sám doložit.
Popisuje dále, že dotčené subjekty, mezi které patří výrobce elektřiny, výrobce tepla a výrobce biometanu využívající paliva z biomasy a výrobce, dovozce nebo prodejce vstupní suroviny určené pro výrobu paliv z biomasy, mohou prokazovat plnění kritérií udržitelnosti prostřednictvím dokladu vydaného v souladu s rozhodnutím podle čl. 30 odst. 5 směrnice 2018/2001/EU. Výrobce elektřiny, výrobce tepla a výrobce biometanu využívající paliva z biomasy jsou pak na základě bodu 18 přechodných ustanovení oprávnění využít do 30. 6. 2022 možnost prokazování plnění kritérií udržitelnosti prostřednictvím čestného prohlášení. Tuto možnost však neměli výrobci, dovozci a prodejci vstupní suroviny určené pro výrobu paliv z biomasy. Vzhledem k naprostému nedostatku času připravit se na tuto novou povinnost považoval zákonodárce za nutné umožnit na přechodné období plnění kritérií udržitelnosti tímto náhradním způsobem i jim a po doplnění povinných osob pro dokládání kritérií udržitelnosti na výrobce, dovozce a dodavatele paliva z biomasy rozšířit přechodné ustanovení i na ně.
Dále rovněž zákonodárce vyhodnotil, že dosavadní výjimka na polovinu roku 2022 pro využití čestného prohlášení byla naprosto nedostatečná, neboť v současnosti není stanoven národní systém a neexistuje ucelená nabídka ze strany poskytovatelů certifikačních systémů v důsledku chybějících prováděcích aktů Evropské komise upravujících podrobnosti prokazování plnění kritérií udržitelnosti. Na trhu dostupné subjekty, které mohou službu certifikace poskytovat, nemají v současnosti v důsledku chybějících prováděcích aktů doplněnu svou akreditaci o tyto standardy, a tudíž certifikaci nemohou provádět. Jednotlivé články řetězce výroby, zpracování a dodávek biomasy, případně paliva z biomasy, s certifikací tudíž nemohly začít. Usoudil tak, že bez nutného dostatečného přechodného období by fakticky hrozil kolaps dodávek biomasy, která by naplňovala kritéria udržitelnosti, a tím i výroby energií z biomasy, což by mělo za následek neplnění závazného národního a evropského cíle v této oblasti.
Vzhledem k tomu přistoupil ke zpracování právě své účinnosti nabývajícího zákona, jímž má dojít jednak k rozšíření okruhu subjektů, které mohou využít možnost plnění povinnosti prokazovat plnění kritérií udržitelnosti prostřednictvím čestného prohlášení po přechodnou dobu na všechny osoby s povinností dokládat splnění kritérií udržitelnosti podle § 47b, jednak k prodloužení této přechodné doby na období do konce roku 2022. Tato doba má umožnit, aby všechny dotčené subjekty včetně kontrolních orgánů měly možnost připravit fungující systém prokazování kritérií udržitelnosti.
Diskuze k článku ()