Novelou by měla být, dle důvodové zprávy, žádoucím směrem upravována ustanovení definující náležitosti žádosti o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci, náležitosti veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci a náležitosti záměru územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí nebo regionálních rad regionů soudržnosti poskytnout dotaci nebo návratnou finanční výpomoc na účel určený poskytovatelem peněžních prostředků. Novela rovněž obsahuje protikorupční opatření, jejichž cílem je především zprůhlednit proces poskytování finančních prostředků z územních rozpočtů. Toho má být dosaženo tím, že zákon jednoznačně definuje pojmy dotace a návratné finanční výpomoci, stanovuje způsob poskytování dotací a návratných finančních výpomocí, ale také již zmíněné základní náležitosti žádosti o dotaci nebo návratnou finanční výpomoc. Zabývá se rovněž veřejnoprávními smlouvami a povinností zveřejňovat veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci.
Vedle zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů je zákonem novelizován rovněž zákon o obcích, zákon o krajích a zákon o hlavním městě Praze.
Zákon nabývá účinnosti, s výjimkou jednoho ze svých ustanovení, dnem 20.2.2015. Byť je v něm uvedeno, že měl nabýt účinnosti dnem 1.1.2015, tohoto dne své účinnosti nabýt nemohl. Ve Sbírce zákonů byla totiž publikován až 5.2.2015, přičemž zákon o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv jasně stanoví, že v žádném případě není možné, aby právní předpis nabyl své účinnosti dříve než dnem publikace ve Sbírce zákonů. V takovém případě je dle rozsudku Nejvyššího správního soudu (4 Ans 5/2007) nutné pohlížet na ustanovení o účinnosti jako na neexistující a aplikovat obecné pravidlo o účinnosti právního předpisu patnáctým dnem po vyhlášení.
Diskuze k článku ()