Důvodová zpráva vysvětluje, že tato novela byla přijata jakožto projev snahy reagovat na technologický vývoj prostředí, v němž působí elektronická média, když Česká televize i Český rozhlas hojně využívají možnost nabízet své služby prostřednictvím internetu. Tomu však neodpovídala dosavadní právní úprava, kdy oba zákony obsahovaly ustanovení, jež už s aktuálním stavem provozování a šíření vysílání nebyla v souladu. To má zákonodárce ambici aktuální novelou změnit, stejně tak jako vzájemně harmonizovat právní úpravu v obou zákonech, jež byla doposud na řadě míst neodůvodněně odlišná.
V neposlední řádě je zákonem sledováno splnění deklarovaného požadavku na udržitelnost financování veřejnoprávních médií v podobě dostatečných zdrojů nesvázaných se státním rozpočtem jakožto podmínkou jejich nezávislosti. To se projevuje v navýšení koncesionářských poplatků, jejichž nominální výše zůstávala v případě Českého rozhlasu od roku 2005 a v případě České televize od roku 2008 až doposud stejná, přičemž náklady na předmětnou veřejnou službu se za dané období podstatně zvýšily. Zvýšení poplatků je tak zákonodárcem odůvodněno zachováním stávající úrovně veřejnoprávních médií a poskytování jejich veřejné služby v odpovídající kvalitě.
Vedle zákonů o České televizi, Českém rozhlase a o rozhlasových a televizních poplatcích je novelizován rovněž zákon o Státním fondu kultury, zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení.
Diskuze k článku ()