Důvodová zpráva popisuje, že byl přijat za účelem dosažení několika cílů, z nichž prvním je podpora nízkoemisní mobility v zákoně o daních z příjmů. Má totiž dojít ke stanovení odlišného režimu v případech souvisejících s poskytováním nízkoemisních motorových vozidel zaměstnavatelem zaměstnanci ke služebním i soukromým účelům, a to samozřejmě ve prospěch nízkoemisní mobility.
Dalším z projevů novelizačního zákona pak je deklarované výrazné omezení daně silniční, což má přispět ke zjednodušení a zpřehlednění daňového systému. Zákonodárce vysvětluje, že se tímto krokem, kdy se v současné situaci společnost potýká s mimořádnou událostí vyvolanou ruskou agresí proti Ukrajině znamenající celou řadu sekundárních dopadů na podnikatelské i nepodnikatelské subjekty (zejména pokud jde o výrazné zvýšení cen pohonných hmot), pokouší subjektům působícím v dopravě kompenzovat zvýšené náklady na dopravu tak, aby se v plné síle nepromítly do zvýšení cen služeb a zboží.
V souvislosti s novelou je jako její cíl rovněž zmiňováno odstranění povinnosti zajištění minimálního podílu biopaliv za kalendářní rok a za kalendářní čtvrtletí. Zachována má být pouze povinnost zajištění minimálního snížení emisí skleníkových plynů z dodaných pohonných hmot, přičemž ke splnění této povinnosti budou moci dodavatelé i nadále využívat přimíchávání biopaliv, nicméně již ne povinně. Mají tak být více motivováni k využívání alternativních způsobů plnění emisního cíle například prostřednictvím LPG/bioLPG, CNG/bioCNG, elektřiny, recyklovaných paliv či obnovitelných paliv nebiologického původu.
Diskuze k článku ()