Upravuje pravomoc orgánu Policie České republiky a strážníka obecní policie projednat příkazem na místě vybrané přestupky podle zákona o ochraně veřejného zdraví a krizového zákona, které postihují porušení povinností stanovených krizovými opatřeními a mimořádnými opatřeními nařízenými z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na území České republiky.
Důvodová zpráva k vysvětlení souvislostí přijetí tohoto zákona popisuje, že v návaznosti na vznik a rozšíření onemocnění Covid-19 způsobeného novým koronavirem SARS CoV-2 byla usneseními vlády přijata jistá krizová opatření, jimiž se fyzickým i právnickým osobám omezují práva a ukládají určité povinnosti. Každý je přitom povinen omezení vyplývající z krizových opatření strpět, v opačném případě lze zvažovat přestupek podle § 34 odst. 1 písm. a) krizového zákona. Takové přestupky pak projednávají obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Jako příklad je uvedeno jednání, jímž fyzická osoba poruší zákaz pohybu a pobytu na všech místech (se stanovenými výjimkami) mimo bydliště bez ochranných prostředků dýchacích cest, jakými jsou respirátor, rouška, ústenka, šátek, šál apod.
Jde také o mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku vyhlášená Ministerstvem zdravotnictví v intencích zákona o ochraně veřejného zdraví. Jejich porušení je postihováno jako přestupek podle § 92n odst. 1 písm. b) zákona o ochraně veřejného zdraví, orgánem příslušným k jejich projednání jsou pak krajské hygienické stanice. Má jít například o jednání, jímž dojde k porušení zákazu přítomnosti veřejnosti v provozovnách stravovacích služeb nebo k porušení nařízení omezení pohybu na veřejně dostupných místech či omezení kontaktů (opět se stanovenými výjimkami).
Krizový zákon, zákon o ochraně veřejného zdraví ani jiný zákon však neumožňoval, aby tyto přestupky projednala Policie České republiky nebo obecní policie přímo na místě. Dle zákonodárce však právě tyto subjekty v současnosti páchání těchto přestupků nejvíce odhalují. Proto, s ohledem na potřebu zvýšit účinnost nařízených opatření, respektive zajistit jejich dodržování, přistoupil ke změně spočívající v tom, že Policie České republiky a obecní policie bude mít nově možnost uvedené přestupky vyřešit přímo na místě, a to uložením pokuty, nepostačí-li ovšem domluva.
Cílem zákonodárce tak bylo prostřednictvím tohoto zákona zakotvit pravomoc Policie České republiky a obecní policie umožnit projednat příkazem na místě přestupky spáchané porušením krizových opatření stanovených vládou podle krizového zákona nebo mimořádných opatření vydaných Ministerstvem zdravotnictví podle zákona o ochraně veřejného zdraví. Vycházel přitom z teze, že snížení možnosti rozšíření nemoci COVID-19 předpokládá dodržování nařízených opatření. Zakotvením dané pravomoci Policie České republiky a obecní policie má dojít k posílení účinnosti nařízených opatření, což je zase v souladu s celkovým záměrem ochrany veřejného zdraví. Prostřednictvím možností postihovat dané přestupky přímo na místě má být celková kontrola dodržování nařízených opatření zefektivněna, stejně tak jako snížena administrativní zátěž u orgánů, u nichž by se jinak přestupky následně projednávaly.
Jde přitom o reakci na aktuální situaci. Proto je pravomoc vázána výlučně na opatření nařízená v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na území České republiky.
Své účinnosti zákon nabyl dnem 13. 5. 2020.
Diskuze k článku ()