Nejčastěji se spotřebitelé obracejí na inspekci se žádostí o zahájení mimosoudního řešení sporů kvůli neuznané reklamaci spotřebního zboží, problémům s e-shopy či sporům např. o smlouvy o dílo či cestovní smlouvy.
"Že téměř polovina všech žádostí o mimosoudní řešení sporů skončí dohodou, to je výborná zpráva především pro spotřebitele, kterým před novelou zákona o ochraně spotřebitele nezbývalo nic jiného než se obrátit na soud," uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).
Mezi důvody odmítnutí žádosti ze strany inspekce patřilo například to, že ve sporu již rozhodoval soud, navrhovatel nebyl spotřebitel či návrh byl podán po uplynutí lhůty jednoho roku od prvního uplatnění práva u prodávajícího. Dosud inspekce musela odmítnout 200 žádostí.
Do ledna byl pro spotřebitele soud jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv. To byla často pro obě strany zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující cesta.
V mimosoudním řešení sporů jde o tzv. konciliaci (usmíření), během níž pracovník ČOI vede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník. Výsledkem řízení je v úspěšném případě uzavření soukromoprávní dohody stran. Mimosoudní řešení by mělo mít na starosti 18 stálých zaměstnanců ČOI.
Diskuze k článku ()