Minimum pro založení e-shopu a ochranu údajů zákazníků

V prostorách advokátní kanceláře Pierstone se pod záštitou Úřadu průmyslového vlastnictví a Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře a Agrární komoře České republiky uskutečnil seminář „Minimum pro založení e-shopu a ochranu údajů zákazníků“.

Řízení ve věcech vyslovení přípustnosti převzetí nebo držení ve zdravotním ústavu
Foto: Fotolia

V první části semináře advokátka Barbora Donathová volně navázala na loňský seminář „Strategie módních značek na internetu a sociálních sítích“. Podle Báry je důležité vidět za svou značkou příběh, protože nákup online transformuje celé módní odvětví, které je ovládáno hlavně spotřebiteli. Dle statistik Českého statistického úřadu nakupuje online 47 % osob používajících internet (v roce 2005 to bylo jen 5,5 %), přičemž módní produkty představují 66 % všech nákupů online. Efektivní prostředek ovlivňování spotřebitelského chování představuje zejména personalizovaná reklama, jelikož 43 % nákupů online je ovlivněno právě personalizovanými doporučeními a propagacemi.

Bára také poskytla několik základních bodů, na které je potřeba se před zahájení podnikání online zaměřit:

  1. nezaměnitelný název, který by měl být unikátní a nezasahovat do práv třetích osob
  2. ochrana duševního vlastnictví  a s tím související registrace
  3. oprávnění podnikat, jelikož každý, kdo provozuje e-shop je podnikatelem
  4. zaměstnancia řádné zasmluvnění vzájemných vztahů
  5. ochrana know-how, tu mohou zajistit zejména dohody o mlčenlivosti
  6. obchodní podmínky, které až v 90 % nesplňují zákonné požadavky, proto je třeba dávat si dobrý pozor a nekopírovat je, ale nejlépe si je nechat zpracovat odborníkem v kontextu záměru podnikání
  7. spotřebitela jeho zvýšená ochrana v důsledku uzavírání smluv prostřednictvím internetu
  8. ochrana osobních údajů

Ochraně osobních údajů byla věnována druhá část semináře. Advokátka Jana Pattynová přítomné seznámila s velmi aktuální problematikou nařízení Evropského parlamentu a Rady o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, tzv. GDPR, které je účinné od 25. 5. 2018. GDPR umožňuje zpracování osobních údajů jen na základě omezeného výčtu důvodů, kterými jsou plnění smlouvy, zákonná povinnost neboudělený souhlas. Správcem osobních údajů je přitom každý, kdo osobní údaje shromažďuje a využívá, tedy i provozovatel e-shopu. Na ochranu osobních údajů je potřeba si dát pozor nejen u přímého marketingu, ale také pokud poskytujete věrnostní programy, pořádáte eventy pro zákazníky a veřejnost či máte zaměstnance. Co tedy musí zajistit běžný e-shop, aby vyhověl požadavkům GDPR? Zejména musí mít zpracovány zásady zpracování osobních údajů, v nichž subjekty, jejichž údaje jsou zpracovávány, seznámí s tím, kdo je správcem, jaké údaje zpracovává a uvede kontakt, kde mohou subjekty uplatnit svá práva. Správce také musí umožnit opt-outpro přímý marketing.

Závěrem Jana zmínila také budoucnost nakupování, která je spojená s tzv. zážitkovým nakupováním. Můžeme se tak těšit např. na „zkoušení online“, kdy si prostřednictvím videa budeme moci prohlédnout jak nás s určitou věcí či v určitém outfitu uvidí ostatní lidé.


Jana Pattynová

patří podle nezávislých hodnocení právních expertů mezi nejlepší odborníky v oblasti práva technologií, médií a ochrany soukromí ve střední a východní Evropě. Její zkušenosti zahrnují vedení některých největších IT a telekomunikačních transakcí v regionu, jakož i mnoho projektů implementace GDPR, zejména v oblasti nových technologií. Jana pravidelně přednáší na témata související s GDPR, cloudovými technologiemi, internetem věcí, robotikou a  právními a etickými aspekty umělé inteligence a virtuální reality. Jana hovoří česky, anglicky, francouzsky a německy, je členem České a Slovenské advokátní komory a členkou výboru pro komunikace a digitální ekonomiku v rámci International Bar Association. Jana vede komise pro inovativní sektor a ochranu údajů dětí v rámci Spolku pro ochranu osobních údajů.

Barbora Donathová

Advokátka Barbora Donathová představí právní náležitosti podnikání online a založení e-shopu. Barbora je zapsanou expertkou pro spory o doménová jména .CZ u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky a předsedkyní správní rady neziskové organizace Ústav práva módního průmyslu / Czech Fashion Law Association. Barbora se věnuje publikační a přednáškové činnosti v oblasti práva hospodářské soutěže, doménového práva a práva módního průmyslu.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články