Od pondělí přibude možnost řešit spory s obchodníky mimosoudně

Praha 31. ledna (ČTK) - Od pondělí budou mít spotřebitelé možnost využít ve sporech s obchodníky mimosoudní řešení prostřednictvím České obchodní inspekce (ČOI). Ta kvůli tomu přijme 18 právníků. Novinku zavedla novela zákona o ochraně spotřebitele. Velcí prodejci tuto možnost zatím spíše vítají.

Česká tisková kancelář
Kurzarbeit v senátu
Foto: Shutterstock

Dosud byl pro spotřebitele soud jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv. To je ale často pro obě strany velmi zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující cesta. ČOI předpokládá, že mimosoudní řešení bude využívané v tisících sporných případů ročně.

Pro obchodníky změna bude v první fázi znamenat úpravu obchodních podmínek. "V jejich rámci jsou totiž prodávající povinni informovat o možnosti využít při případném sporu tohoto řešení a také, na koho se mají spotřebitelé obrátit," uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

"Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů vítáme a očekáváme, že se jejich řešení zrychlí, zlevní a zjednoduší oproti klasickému soudnímu projednávání," uvedl ředitel Kasa.cz Vladimír Sušil.

V mimosoudním řešení sporů by mělo jít o tzv. konciliaci (usmíření), během níž pracovník ČOI povede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník, který jim bude případně nápomocen radou a názorem. Nebude však ve sporu rozhodovat. Výsledkem řízení bude uzavření soukromoprávní dohody stran.

To považuje Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace za určité zklamání. "Pokud se strany nedohodnou, není zde žádný systém mimosoudního rozhodování, ale strany se pro rozhodnutí sporu budou muset i nadále obracet na soud," uvedla předsedkyně Gerta Mazalová.

Mimosoudní řešení může být zahájeno pouze na základě návrhu spotřebitele. Ten může návrh podat do jednoho roku ode dne, kdy u prodávajícího poprvé uplatnil své právo, např. reklamaci. Řízení by mělo být bezplatné a své náklady by si měly uhradit strany samy. Prodávající bude mít povinnost se k návrhu do 15 dnů vyjádřit a oznámit, jestli se řízení zúčastní. Lhůta pro ukončení mimosoudního řešení by u většiny případů neměla překročit 90 dní.

Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace již dříve aktivně participovalo na projektech, které mimosoudní řešení sporů nabízejí. "V rámci této naší činnosti dosahuje mimosoudní řešení úspěšnosti cca 30 procent, což považujeme za dobrý výsledek s ohledem na to, že mimosoudní řešení spotřebitelských sporů nebylo dosud upraveno zákonem a podnikatelé neměli ani žádnou právní povinnost se těchto řešení účastnit," dodala šéfka sdružení.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články