Ombudsmanka stále dostává desítky stížností na tzv. šmejdy

Brno 15. března (ČTK) - Kancelář veřejné ochránkyně práv stále dostává ročně desítky stížností a žádostí o radu ohledně tzv. šmejdů. Problémem už nejsou hlavně předváděcí akce jako v minulosti. Šmejdi se totiž přesunuli do oblasti zprostředkování energií. Na tiskové konferenci to dnes k příležitosti Mezinárodního dne spotřebitelských práv řekl zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček.

Česká tisková kancelář
Foto: Fotolia

V minulosti na úřad ombudsmanky přicházely ohledně problematiky ochrany spotřebitelských práv nejčastěji stížnosti v souvislosti s takzvanými předváděcími akcemi. Obchodníci na ně lákali lidi třeba příslibem ochutnávek, dárků i možných výher a na místě pak účastníky přesvědčovali ke koupi výrobků. Nyní se úřad veřejné ochránkyně práv setkává nejčastěji právě s "energetickými šmejdy".

"Po telefonu například nabídnou zprostředkování aukce na levnější energie, kdy je možné, že ji ani nezprostředkují. A většinou je to za účelem toho, že pokud ta osoba odstoupí od smlouvy, vymáhají smluvní pokutu," uvedla právnička kanceláře ombudsmanky Tereza Němcová Čáslavská.

Spotřebitele v těchto případech kancelář odkazuje na Českou obchodní inspekci, která je dohledovým orgánem. "Zprostředkovatelé nejsou osobou, která by byla licencovaná podle energetického zákona, a nedohlíží na ně Energetický regulační úřad. Tohle vidíme jako problém. Jsou zde dva dohledové orgány, které částečně postihují obdobné nekalé praktiky, a je otázkou, jestli není na místě sjednotit to pod jeden," uvedla právnička.

Kancelář ombudsmanky se ve spotřebitelské oblasti setkává například i se stížnostmi v souvislosti s podomním prodejem, telemarketingem nebo s klamavou reklamou. Podle Křečka je třeba neustálé osvěty. Občané by měli být více seznámeni se svými právy a jejich právní vědomí je třeba neustále prohlubovat. "V oblasti ochrany spotřebitele se na nás lidé obracejí v neztenčené míře. V této souvislosti upozorňujeme na složitost českého právního řádu a na potřebu, seznamovat se změnami občany. Odpovědnost za znalost právního řádu leží na státu a na jeho orgánech. Složitost právního řádu přitom pro naše občany začíná být velkým problémem," uvedl.

Úřad ombudsmanky stížnosti v této problematice ale řešit nemůže, kontroluje činnost státních orgánů. Poskytuje ovšem rady, na jaký dohledový úřad se mají spotřebitelé obrátit. Ani v tom ale pro spotřebitele není situace jednoduchá, protože například u nekalých praktik v oblasti energetiky fungují dva dohledové orgány. Energetický regulační úřad řeší vztahy s dodavateli energií, zatímco Česká obchodní inspekce zase kontroluje zprostředkovatele, kteří spotřebitelům nabízejí zajištění levnějších energií.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články