Občanští demokraté poukazují na to, že silniční daň je složitá na výběr a představuje neúměrnou administrativní zátěž pro podnikatele. Výběr zajišťovalo 638 úředníků a jejich mzdové náklady si vyžádaly téměř 400 milionů korun, uvádí ODS v důvodové zprávě. Kabinetu ale podle předběžného stanoviska vadilo, že zrušení daně by vyžadovalo neplánované zvýšení státních dotací fondu dopravní infrastruktury nebo ukončení jeho některých činností. Celkové příjmy SFDI loni činily zhruba 59,5 miliardy korun.
Předloha ODS navíc není podle vládních legislativců slučitelná s unijním právem. Zákon o silniční dani, který by bez náhrady zrušila, totiž obsahuje některé evropské směrnice. Zánik silniční daně by podle předběžného stanoviska také vedl k vytvoření nerovného daňového zatížení ve vztahu k zahraničí. Firmy z ciziny by mohly účelově registrovat svá vozidla v Česku, které by se prý mohlo stát nežádoucím daňovým rájem.
Kabinet při kritice zákona poukázal také na význam zákona o silniční dani v ochraně životního prostředí, když zvýhodňuje vozidla s nižšími emisemi a s alternativními pohony například na elektřinu nebo na stlačený zemní plyn.
mbc nlm afr vju
Diskuze k článku ()