ŘSD, které o rozhodnutí informovalo v tiskové zprávě, může pokračovat v přípravě podkladů pro územní rozhodnutí. Rozhodnutí soudu je dostupné na úřední desce, kasační stížnost podaly spolky Krajina 2000 a Děti Země.
Podle odpůrců stavby ŘSD význam rozhodnutí NSS záměrně přeceňuje, jde jen o jedno z mnoha podkladových rozhodnutí. Klíčové řízení o umístění stavby se vede několik let a nic nenasvědčuje tomu, že by mělo být v nejbližší době vydáno povolení v této věci, řekl ČTK zástupce spolku Alternativa středočeské D3, právník Michal Bernard.
O výjimkách z ochrany kvůli případné podjatosti Středočechů rozhodoval plzeňský krajský úřad, který je povolil v roce 2022, potvrdilo je i ministerstvo životního prostředí, u nějž občanské spolky rozhodnutí napadly. Žalobu proti výjimkám zamítl v roce 2023 také Krajský soud v Plzni.
Rozhodnutí se týká úseku dlouhého 15,8 kilometru budoucí D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi. "Odborníci nejen detailně prozkoumali a posoudili dopady stavby D3 na životní prostředí, ale především navrhli kompenzační opatření těchto dopadů. Všechny tyto kompenzace jsme představovali na mnoha veřejných jednáních s lidmi z dotčených obcí a měst," uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
V úseku Václavice – Voračice nyní geodeti oddělují hranice pozemků, aby mohly vzniknou geometrické plány a znalecké posudky. ŘSD začalo s přípravou výkupů pozemků a připravuje rozesílání návrhů kupních smluv. "Dále také pokračuje příprava doplňujícího geotechnického průzkumu pro 950 m dlouhý tunel Prostřední vrch. Jedná se o inženýrsko geologický průzkum, který bude realizován formou ražby průzkumné štoly," doplnil Rýdl. ŘSD předpokládá, že úsek Václavice - Voračice začne stavět v roce 2028. Stavba by měla trvat čtyři roky, odhad nákladů je 17,5 miliardy korun bez DPH.
Kritikům vadí, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Obávají se i problémů s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Bernard namítl, že řízení o umístění D3 se vede několik let a nic nenasvědčuje tomu, že by mělo být brzy vydáno povolení v této věci. Záměr podle něj stojí na zastaralých podkladech, posouzení vlivů na životní prostředí bylo dvakrát prodlouženo, což nynější zákony podle něj ani neumožňují. Stavba si podle něj navíc vyžádá vícenáklady na sanaci střetu se starými důlními díly na poddolovaném Jílovsku. Příprava této stavby podle Bernarda připomíná stavbu dálnice D8, kde geologové též marně upozorňovali na riziko sesuvu.
"Budeme žádat nového ministra dopravy a novou vládu, aby tento kontroverzní záměr přehodnotila. Uspořených zhruba 100 miliard korun lze jistě použít na něco prospěšnějšího, co lidem pomůže víc než necelých 60 kilometrů asfaltu. Zvláště za situace, kdy je dokončena souběžná dálnice D4 na jih Čech a běží projekty na zkapacitnění silnice z Písku do Budějovic. Nelze opominout ani plně modernizovaný IV. železniční koridor s rychlostí 200 kilometrů za hodinu," dodal právník.
Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a ŘSD záměr obhajují. Trasa D3 přes Posázaví byla podle nich opakovaně vyhodnocena jako ekonomicky smysluplná a nejvhodnější.
Diskuze k článku ()