V roce 2020 už ho tehdejší vláda schválila, ale Sněmovna do konce volebního období neprojednala, proto ho ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) poslalo koncem září na vládu znovu, zjistila ČTK. Od zákona si resort slibuje zjednodušení dražebního procesu. Komora dražebníků České republiky (KDČR) zákon kritizuje a označuje za legislativní paskvil.
Z předkládací zprávy MMR vyplývá, že nový zákon je obsahově totožný s návrhem, který byl v červnu 2020 předložen Sněmovně. V současnosti platí zákon z roku 2000. Zatím není jasné, kdy bude vláda zákon projednávat. Poté ho musí schválit Parlament a podepsat prezident.
Nový zákon má podle MMR reagovat na fakt, že většina dražeb se už uskutečňuje elektronickou formou a odstraňuje některé zbytečné a omezující požadavky kladené současnou legislativou.
"Nemohl jsem se už dívat na to, že pracujeme se zákonem, který pořádně nezná slovo elektronizace. Musíme ve všech oborech vystoupit z dávných devadesátek, které jsou v mnohých institucích stále nesmyslně přítomny, a konečně začít používat ty nejmodernější technologie," řekl místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).
Předseda představenstva KDČR Jiří Bureš poslal v polovině září Bartošovi otevřený dopis, v němž podobně jako v roce 2020 zákon kritizuje. "Jedná se o legislativní paskvil z roku 2017, který nebyl s širokou dražební obcí vůbec projednán," píše a žádal, aby byl návrh nového zákona o veřejných dražbách stažen. Jeho přijetí by podle něj způsobilo legislativní chaos, nejistotu pro účastníky dražeb, poškodilo by aukční síně a organizátory realitních aukcí. Komora má podle svého webu asi dvacítku členů z celé ČR.
Vzniknout má centrální evidence veřejných dražeb, díky které se má zjednodušit proces povinného zveřejnění dražebních dokumentů. Náklady na vytvoření systému mají být 8,1 milionu korun. Roční náklady na provoz ministerstvo odhaduje na 500.000 korun. Plánovaný příjem z pokut je milion korun. Celkové přínosy soukromému sektoru představují 28 milionů korun ročně.
Komora dražebníků vznik centrální evidence zpochybňuje s tím, že obdobný systém provozuje od roku 2000 Česká pošta. Bureš upozorňuje, že možnost ukládat dražebním úředníkům až milionové pokuty může vést k vytvoření korupčního prostředí.
Zákon má mimo jiné podle MMR odstranit nesoulad stávající právní úpravy veřejné dražby s občanským právem a sjednocuje pravidla pro konání dražeb. MMR uvádí, že zákon nastavuje pravidla pro aukce a dražby, které byly dosud prováděny bez jasných pravidel mimo zákonnou úpravu veřejných dražeb. Bureš z KDČR tvrdí, že zákon dražby s aukcemi ztotožňuje.
Podle MMR zákon upravuje také nesoulad s občanským zákoníkem. Spolu s dražebním zákonem souvisí i změna živnostenského zákona, v rámci níž se stávající koncesovaná živnost provádění veřejných dražeb dobrovolných přesune mezi živnosti vázané.
Diskuze k článku ()