Komentář k NOZ: § 58 - Delegace právních jednání

Soud může v průběhu řízení o omezení svéprávnosti svěřit třetí osobě provedení určitých jednotlivých právních jednání nebo správu majetku, je-li to nutné, aby se zabránilo závažné újmě.

Foto: Fotolia

Komentář

Toto ustanovení dává soudu, jenž rozhoduje v otázce svéprávnosti člověka, možnost již v průběhu řízení svěřit určité právní jednání konkrétní osobě, hrozila-li by osobě omezované ve svéprávnosti závažná újma.

Základním předpokladem samozřejmě musí být dostatečné a spolehlivé zjištění soudu, že tu opravdu hrozí posuzovanému bez pomoci třetí osoby při určitých jednáních okamžitá závažná újma, a proto nelze počkat na ustanovení opatrovníka. Je předpokladatelné, že soud se tedy nejprve musí seznámit se spisem (znaleckým posudkem) a následně i „zhlédnout“ samotného posuzovaného (viz blíže § 56), aby vůbec k tomuto kroku mohl přistoupit. V životě nastanou situace, které potřebují takto rychlé řešení, jako je například prodej nemovitosti či správa většího majetku, která nesnese odkladu.

Z výše uvedeného ustanovení tedy vyplývá, že třetí osobě může být svěřeno provedení určitých jednotlivých právních jednání. Soud v takovém případě musí ve svém rozhodnutí dostatečně určitě vymezit toto jednotlivé určité jednání. Další možností soudu je svěřit třetí osobě správu majetku posuzovaného. Soud v rozhodnutí musí precizovat, co vše je třeba činit k zachování majetku (správa prostá) či dokonce v některých případech i k jeho rozšíření (správa plná). Blíže ke správě cizího majetku ustanovení § 1400 a násl. občanského zákoníku.

Při výběru této třetí osoby se nabízí prostor pro využití nového podpůrného opatření – předběžného prohlášení (§ 38 a násl.). To znamená, pokud člověk učinil předběžné prohlášení a vyslovil přání, aby mu konkrétní osoba byla v případě jeho duševní poruchy jmenována opatrovníkem, soud by tuto osobu určil i za třetí osobu ve smyslu tohoto ustanovení, a to po dobu průběhu řízení až do konečného rozhodnutí a ustanovení opatrovníka, kterým samozřejmě může být tatáž osoba.

Na závěr považuji za zásadní zdůraznit, že samozřejmě na právní jednání, která by spadala do tzv. běžných záležitostí (viz blíže § 64), se toto ustanovení nemůže vztahovat.

Právní stav komentáře k 1.1.2014


Související předpisy
  • důvodová zpráva k NOZ
  • LZPS
  • Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením
  • zákon o zvláštních řízeních soudních
  • Občanský soudní řád
Související pojmy
  • svéprávnost, omezení svéprávnosti
Související ustanovení
  • §15 a násl., § 45 a násl., § 49 a násl., § 55 a násl., § 457, § 545 a násl., § 1400 a násl., § 3032, 3033, 3034
Právní stav komentáře do 31.12.2013
  • Související předpisy: LZPS, Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením, Občanský soudní řád
  • Související pojmy: způsobilost k právním úkonům, omezení či zbavení způsobilosti k právním úkonům
  • Související ustanovení: §186 a násl. OSŘ, § 8 a násl. OZ
Z literatury
  • Tégl, P, Melzer, F. Občanský zákoník Velký komentář § 1 – 117, Svazek I. Obecná ustanovení, Leges, 2013 
Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články