Soudy řeší zrádné odbočování vlevo Zdroj: Fotolia

Soudy řeší zrádné odbočování vlevo

Čeští řidiči neumí bezpečně odbočovat vlevo. Chybné manévry na křižovatkách zaujímají přední příčky vážných dopravních nehod, kterými se musí zabývat soudy. Hned po alkoholu je u případů, končících odnětím svobody a zákazem řízení, nejčastěji uvedeno: „řidič nepozorně či riskantně odbočoval vlevo“. Soud tak například odsoudil, a to na čtyři měsíce s roční podmínkou a zákazem řízení, řidičku, která při odbočování vlevo smetla motocyklistu. „Lidé nevědí, že musí při odbočování předpokládat i chybu dalšího řidiče. Neznají zásadu takzvané omezené důvěry, kterou ale vyznává právo,“ uvádí Petra Gříbková ze společnosti Atlas Consulting, která se zabývá právními informačními systémy.

Mgr. Eva Kijonková

Mgr. Eva Kijonková

novinářka

Mgr. Eva Kijonková

novinářka

JUDr. Ing. Petra Gříbková

JUDr. Ing. Petra Gříbková

vedoucí právník a koordinátor VIP projektů společnosti ATLAS consulting spol. s r.o.

JUDr. Ing. Petra Gříbková

vedoucí právník a koordinátor VIP projektů společnosti ATLAS consulting spol. s r.o.

V tomto případě řidička neomezeně důvěřovala a nečekala, že ji motorka začne během odbočování vlevo nedaleko tramvajového ostrůvku objíždět. V okamžiku vyjetí auta byl ale motorkář už na úrovni zadních dveří vozu. Nejvyšší soud proto označil za viníka řidičku, ačkoli ta se hájila tím, že řidič motocyklu porušil dopravní předpisy, a proto je minimálně spoluviníkem nehody.

„Stejně tak budete odsouzeni, pokud nedáte přednost řidiči, který vám vjede během odbočování do cesty z protisměru,“ varuje právnička. I tady totiž platí, že musíte být ve střehu a umožnit projet protijedoucím vozidlům. „A to i za situace, kdyby řidič auta z protisměru porušil pravidla a vjel do křižovatky na oranžovou nebo dokonce na červenou,“ vysvětluje další právnička Zuzana Cholastová. Například řidič autobusu, který odbočoval na křižovatce vlevo na zelenou, byl u soudu shledán vinným z těžkého ublížení na zdraví, i když protijedoucí auto vjelo do křižovatky na červenou. (Stejně tak může být spoluviníkem řidič, kterému vjelo do cesty vozidlo z vedlejší silnice.) 

V případě porušení pravidel silničního provozu se řidič vždy dostává do roviny trestně právní odpovědnosti. Nejčastějším skutkem, který se u soudů projednává, je podle právních analytiků usmrcení z nedbalosti. Následuje těžké ublížení na zdraví, obecné ohrožení a poškození cizí věci.

Vybržďování  nový nešvar agresivních řidičů – zahrnuje většinou hned dva ze tří těchto činů. „Případ, který řešil až Nejvyšší soud, byl o to hrůznější, že řidič osobního auta úmyslně vybrzdil autobus, ve kterém v tu chvíli cestovalo 49 lidí. Řidič osobního vozidla byl uznán vinným z pokusu ublížení na zdraví a z poškození cizí věci. Udělen mu byl podmíněný trest odnětí svobody a zákaz řízení motorových vozidel na osmnáct měsíců,“ uvedla právnička Gříbková s tím, že vůbec nezáleží na tom, zda po vybrždění došlo k přímému nárazu nebo jen k letmému kontaktu obou vozidel. 

silniční zákon trestní odpovědnost dopravní kriminalita

Líbil se vám náš článek, prosím, ohodnoťte ho

Diskuze k článku 0 komentářů

Všechny komentáře se zobrazí po vstupu do diskuze

Vstoupit do diskuze

Nejoblíbenější články