Libovůle při nařizování uzávěrek

Ústavní soud se v nálezu, sp. zn. Pl. ÚS 21/16, zabýval zneužitelností § 24 zákona o pozemních komunikacích, podle kterého může správní orgán dočasně omezit obecné užívání pozemní komunikace částečným či úplným uzavřením, čímž může být zabráněno shromáždění, které bylo řádně nahlášeno, bez toho, aby bylo zakázáno.

právník-analytik oddělení právních systémů ATLAS consulting spol. s r.o.
Foto: Fotolia

Návrh na zrušení předmětného usnesení přišel ze Senátu poté, co bylo uzavřeno Hradčanské náměstí v souvislosti s návštěvou prezidenta Čínské lidové republiky, čímž bylo efektivně zabráněno řádně nahlášenému shromáždění jeho odpůrců. Šlo tak prý o obcházení shromažďovacího zákona.

Ústavní soud však tento konkrétní případ zneužití neřešil, zabýval se paragrafem 24 obecně, přičemž jeho protiústavnost neshledal. Toliko správní orgány instruoval, že při správním uvážení, zda komunikaci uzavřít či nikoliv, je třeba vážit zájem navrhovatele uzavírky s jinými v úvahu připadajícími zájmy a zejm. musí šetřit základních práv. Pokud takto správní orgány nepostupují, je třeba toto porušení řešit opravnými prostředky a správními žalobami; nikoliv zrušením předmětného ustanovení. Obecním úřadům tak toto právo nadále zůstává a doufejme, že Ústavní soud nebude brzy muset řešit další exces.

Celý text judikátu si můžete přečíst zde

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články