EK chce pro spotřebitele větší šanci na společné odškodnění

Brusel 8. dubna (zpravodaj ČTK) - Spotřebitelé v zemích Evropské unie mají mít v budoucnu větší šanci domoci se společně odškodnění, výměny či opravy v případech, jako byla nedávná globální aféra s dieselovými motory firmy Volkswagen. Evropská komise by měla ve středu schválit návrh evropské varianty "hromadných žalob". Ty by jménem poškozených lidí měly podle připravovaného návrhu podávat například spotřebitelské organizace.

Česká tisková kancelář
Internet, počítač, právo
Foto: Fotolia

"Nesledujeme americký model, ale zajistíme, aby občané EU mohli plně využívat svých práv," poznamenala k návrhu komisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věra Jourová. Cílem komise je zajistit, že spotřebitelé budou mít právo na individuální odškodnění či jinou variantu náhrady v případě, že se stanou obětí neférových obchodních praktik.

Podle Jourové se bude jednat o okamžik pravdy. "Každý bude muset ukázat karty, jestli jsme se poučili z dieselgate a jestli poskytneme spotřebitelům spravedlivou šanci na odškodnění. Podvádět nesmí být levné. Zvlášť v globalizovaném světě, kde mají velké společnosti obrovskou výhodu proti jednotlivým spotřebitelům," uvedla.

Už podle stávajících pravidel může soud či odpovědný orgán členské země EU zastavit praktiky, při nichž firmy či prodejci neplní své závazky vůči zákazníkům. Jen v některých zemích je ale také možné, aby se spotřebitelé hromadně domáhali odškodnění.

Návrh, o kterém po jeho přijetí komisí budou muset ještě jednat státy EU a europarlament, tuto situaci mění a podobnou možnost dává ve všech státech bloku. Na rozdíl od Spojených států by podle představy komise mohly jménem spotřebitelů v EU konat například respektované a nezávislé nevládní nebo spotřebitelské organizace a podobně. Jejich přesné určení zůstane na jednotlivých státech. Platí ale, že rozhodnutí soudu v jedné členské zemi by se mělo odrazit v pohledu na konkrétní případ po celé unii.

Komise si po zkušenostech s přístupem Volkswagenu k evropským spotřebitelům v aféře dieselgate přeje především změnu přístupu a komunikace velkých firem směrem k zákazníkům a úřadům. Podobné případy se mohou a budou opakovat, jak ukazuje i nyní gradující kauza neoprávněného využívání osobních dat z facebooku. Návrh komise je proto široký a týká se většiny oblastí, kde mohou nastat neférové obchodní praktiky.

Plán je součástí návrhu několika novinek týkajících se ochrany spotřebitelů, které komise ve středu s velkou pravděpodobností schválí. Kromě jiného mají posílit transparentnost při on-line nakupování, kdy by mělo být jasné, zda je zboží přes síť pořizováno od obchodníka či od jiného občana.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články