Cílem registru administrativních budov je optimalizovat obsazenost budov ve vlastnictví ministerstev, porovnávat náklady na jednotlivé objekty a na umístění úředníků mezi institucemi. Správcem a provozovatelem registru je ÚZSVM. Systém CRAB byl spuštěn v říjnu 2012.
Ministr financí Andrej Babiš (ANO) poslancům už dříve řekl, že podle zjištění ÚZSVM patří státu 1,6 milionu nemovitostí. Z nich 25.000 patřilo již neexistujícím státním úřadům a podnikům, například federálním ministerstvům.
Vláda už v červnu na majetkový úřad převedla 638 nepotřebných nemovitostí, z nichž téměř 400 jsou pozemky a kolem 240 stavby. Převod se má týkat například rekreační chaty Úřadu vlády, rekreačního objektu Nejvyššího kontrolního úřadu nebo squattery obývaného domu v centru Prahy, který patřil ministerstvu spravedlnosti.
Poslankyně Jana Lorencová (ANO) do novely prosadila ustanovení, podle kterého ÚZSVM bude moci zastupovat státní instituce v řízení před zahraničními soudy a rozhodčími orgány. Zastupoval by je také v jiných kauzách, než které se týkají peněžitého plnění nad 50 milionů korun a nebo obchodů převyšujících 100 milionů korun. Sněmovna na návrh Zdeňka Syblíka (ČSSD) z pravomoci vlády vyjmula rozhodování o majetku, s nímž hospodaří obě parlamentní komory.
Poslanci naopak odmítli požadavek Ludvíka Hovorky (KDU-ČSL), který chtěl ze zákona odstranit ustanovení, podle něhož právním zástupcům úřadu náleží plat jako krajskému státnímu zástupci. Hovorka to zdůvodnil tím, že právníci úřadu mají bez ohledu na kvalifikaci a praxi až o polovinu vyšší plat než právníci ostatních státních institucí. Úspěšný nebyl ani Jan Farský (TOP 09), který chtěl obcím usnadnit vlastnictví majetku, s nímž hospodařily někdejší národní výbory, pokud se o něj stát nepřihlásí u soudu.
O dalších předlohách, například o mimořádném příspěvku k důchodům, o prodloužení podpory biopaliv a o změnách v pojišťovnictví, už dnes poslanci rozhodovat nemohli. Schvalování normy o biopalivech, která na mimořádné schůzi následuje po majetkové novele, by totiž kvůli zákonným lhůtám přišlo na řadu až odpoledne deset minut před tím, kdy podle jednacího řádu končí doba pro rozhodování o zákonech. Program mimořádné schůze navíc nelze měnit, a to ani pořadí bodů. Poslanci se ke schvalování dalších zákonů zařazených na program tedy sejdou příští pátek, kdy by měli rozhodovat i o vyšším zdanění hazardu.
Diskuze k článku ()