"Lidé stále více nakupují přes hranice v Evropské unii, hlavně online, což vidíme ve struktuře podávaných stížností. A roste i povědomí o jejich právech na jednotném trhu. Když nastane problém, lidé se jich chtějí domoci minimálně mimosoudní cestou," uvedl Ondřej Tichota z ESC.
Centrum podle něj nejčastěji řeší problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci z jiných zemích EU. Dalšími frekventovanými případy jsou například potíže se zájezdy především u německých cestovních kanceláří, při využívání ubytovacích služeb například v Rakousku nebo při pronájmu vozů hlavně ve Středomoří.
Síť 30 Evropských spotřebitelských center zřizuje Evropská komise a zúčastněné státy. Česká kancelář působí při České obchodní inspekci. Centra podle Tichoty spolupracují na mimosoudním řešení přeshraničních sporů tak, že spotřebitel komunikuje s právníky ve své domovské zemi a ve své mateřštině. Ti případ posoudí a předají kolegům v zemi podnikatele. Ti pak s podnikatelem se znalostí místního práva vyjednávají smírné řešení konkrétního problému.
V případech, kdy ESC při vyjednávání o smírném řešení neuspěje, odkazuje spotřebitele na formy zjednodušených přeshraničních žalob.
Diskuze k článku ()