S nálezem prý sice nesouhlasí, ale musí jej respektovat. Zároveň zváží, jak spor přenést k evropským soudům, případně jak přimět Nejvyšší soud k přijetí sjednocujícího stanoviska. Klienti bank se podle něj mohou obracet na politiky, aby poplatkovou praxi změnili zákonem.
"Pevně jsme celou dobu věřili, že se ÚS práv spotřebitelů zastane, že je zdůrazní, že je pojmenuje," řekl Toman. Zvrátit názor ústavních soudců prý bude obtížné. Uvažuje však o předložení věci Evropskému soudu pro lidská práva. Další možnost je navrhnout některému z českých soudů, aby se s předběžnou otázkou obrátil na Soudní dvůr EU, který je podle Toman zcela evidentně "více spotřebitelský" než současný český ÚS.
"Případně budeme uvažovat i o jiných právních cestách, ale všechno to, o čem uvažujeme, budeme dělat už jen na individuálních případech, nikoliv hromadně," řekl Toman. Justice je podle něj vázána nálezem ÚS, proto doporučí klientům stažení žalob. Stažení ústavních stížností je prý věcí další úvahy.
Dnešní nález vynesl jeden ze čtyř senátů ÚS. Podle soudce zpravodaje Jana Filipa je třeba vyčkat, jak se k problematice na základě dalších stížností postaví také ostatní senáty. "Teprve poté budeme moci říci, že z hlediska ÚS je ta věc ukončená," řekl Filip. Podle něj nelze vyloučit, že soud v některém konkrétním případě skutečně zjistí porušení práv a stížnosti vyhoví, vždy se to ale bude týkat jen konkrétní kauzy. Pokud by měl soud svůj názor zcela přehodnotit, muselo by rozhodnout plénum.
Služba Poplatkyzpet.cz na svém webu slibuje, že v neúspěšných sporech uhradí klientům náklady právního zastoupení protistrany, pokud je tedy soudy bankám přiznají. Podle Tomana to nadále platí, náklady ponese společnost BSP Lawyer Partners, která službu Poplatkyzpet.cz zajišťuje.
zdroj ČTK
Diskuze k článku ()