"Úřad práce ČR rozhodnutí soudu respektuje a respektuje i výši uložené pokuty," uvedla Beránková. ÚOHS se zakázkou zabýval opakovaně, původně v tendru chyby nenašel. Svůj názor změnil až po prvním rozsudku Krajského soudu v Brně z roku 2011, který mu případ vrátil k došetření.
Předmětem sporu bylo vyřazení nabídky ostravské společnosti RPICViP s.r.o., která obsahovala rozpor v počtu vytvořených kontaktních pracovišť. Podle ÚOHS neměl Úřad práce nabídku rovnou vyřadit, ale měl si ji od firmy nechat vysvětlit.
ÚOHS následně tvrdil, že chyby v nabídce byly lehce vysvětlitelné a odstranitelné a postup ostravské pobočky Úřadu práce byl diskriminační. Úřad práce údajně narušil soutěžní prostředí. Vzhledem k objemu veřejné zakázky mu hrozila pokuta až do výše 2,5 milionu korun.
Podle Beránkové zákon o veřejných zakázkách obsahuje ustanovení, která nejsou vždy jednoznačná a jejich aplikace v praxi může přinášet řadu situací, které výslovně a jednoznačně právní norma nepředvídá. Přesto na ně musí zadavatel v zadávacích řízeních rychle a správně reagovat. "Výsledkem pak může být nesprávně zvolený postup, který ale neznamená porušení zákona. V tomto případě nedošlo k pochybení jen na straně ÚP ČR, ale také samotného uchazeče," uvedla Beránková.
Projekt Start ostravská pobočka Úřadu práce vypsala v roce 2009. Přihlásilo se do něj pět firem, některé ale Úřad práce vyřadil pro nesplnění kvalifikace. Vítězná firma měla vytvořit v každém okrese Moravskoslezského kraje minimálně jedno středisko určené pro kontaktní schůzky a školení nezaměstnaných.
Diskuze k článku ()