Změny pro agentury práce od 1. 1. 2024

Jaké nové nebo změněné povinnosti platí pro agentury práce v roce 2024?

Foto: Fotolia

Rok 2023 přinesl změny v zákonu o zaměstnanosti (zákon č. 435/2004 Sb., dále jen „ZamZ“). V tomto článku se zaměřuji na ty nejvýznamnější, které se týkají agentur práce. Z agentur práce se věnuji zejména těm, které přidělují své zaměstnance uživatelům (tzv. agentur podle § 14-1-b ZamZ). S výjimkou první změny, konce pojištění, jsou všechny změny účinné od 1. 1. 2024 (zejména novelizace provedená zákonem č. 408/2023 Sb.). 

Některé povinnosti jsou přitom významné a vyžadují včasné jednání agentur.  

Konec povinného pojištění 

Novelizace provedená zákonem č. 125/2023 Sb. s účinností od 1. 7. 2023 zrušila § 58a ZamZ, tedy odstranila povinnost agentur práce mít pojištění. 

Pojištění bylo původně zamýšleno jako ochrana zaměstnanců pro případ neschopnosti agentury vyplácet mzdy. Ukázalo se však, že vznikl rozdíl mezi agenturními zaměstnanci a běžnými zaměstnanci; neagenturní zaměstnanci by se peněz dočkali z Úřadu práce rychleji. Rozdíl byl odstraněn. 

§ 5-e ZamZ: doplnění definice nelegální práce 

Definice nelegální práce byla doplněna o dva prvky: 

  • odkazem na znaky závislé práce podle § 2-1 zákoníku práce 
  • doplněním věty „Pro posouzení toho, zda se jedná o nelegální práci, není podstatná délka výkonu této práce.“

Poslední věta má za sebou zajímavý legislativní vývoj.  

Účelem ustanovení je nepochybně usnadnit výkon kontroly tím, že se inspekce práce nebude muset nadále zabývat soustavností výkonu práce a vyvracet časté námitky kontrolovaných osob.  

Vedle „pomoci“ – kterou považuji za problematickou samu o sobě – se nejedná o podařený doplněk ani formulačně. Judikatura správních soudů hovoří nikoli o „délce“, ale o „soustavnosti“. Z nedávných rozhodnutí zmiňuji rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 4 Ads 320/2019-78 ze dne 28. 4. 2022, který v bodu 33 znovu potvrdil závěry rozsudku č. j. 6 Ads 46/2013-35 ze dne 13. 2. 2014 („Proto musí správní orgány při postihování nelegální práce v řízení obviněnému prokázat naplnění všech těchto znaků – zaměstnanec osobně a soustavně vykonává práci jménem zaměstnavatele a podle jeho pokynů, přičemž se vůči zaměstnavateli nachází v podřízeném vztahu.“). 

§ 59-2 ZamZ: statistická hlášení 

Hlášení se napříště jednak podávají nikoli Generálnímu ředitelství Úřadu práce, ale ministerstvu (podle definice v § 2-3-a ZamZ je jím Ministerstvo práce a sociálních věcí). 

Hlášení budou nově rozsáhlejší, neboť přibyla písmena d) a e), tedy agentury hlásí: 

„d) identifikaci uživatele, ke kterému byli zaměstnanci agentury práce dočasně přiděleni, 

e) počet zaměstnanců podle skupin Klasifikace zaměstnání (CZ-ISCO) zveřejněné Českým statistickým úřadem110) přidělených ke každému uživateli.“

Ministerstvo hlášení zobecňuje (rovněž nový § 59-3 ZamZ). 

§ 60-8 ZamZ a požadavky na povolení: odborná praxe 

Požadavky kladené na získání povolení podle § 14-1-b ZamZ (agentur přidělujících své zaměstnance uživatelům) byly rozšířeny. Povolení nově vydává rovněž ministerstvo. 

Podmínkou pro vydání povolení je mj. odborná praxe. § 60-8 ZamZ doplňuje definici odborné praxe tak, že se jí rozumí soustavný osobní výkon činnosti v oblasti zprostředkování (obecně) nebo v oboru, pro který má být zprostředkování povoleno. Vyžaduje se nejméně 20 hodin týdně. Vyžaduje se současně, že praxe musí být získána v době 10 let bezprostředně předcházejících podání žádosti o povolení. 

Doklad o vzniku pracovního poměru s odpovědným zástupcem je přílohou k žádosti o povolení (§ 61-2-d ZamZ). 

Totéž platí pro odborné zástupce právnických osob (§ 60-10 ZamZ). 

§ 60-10 ZamZ a požadavky na povolení: bezúhonnost 

Požadavek bezúhonnosti byl zakotven již dříve, i nadále se vyžaduje, aby (budoucí) agentura nebyla odsouzena pro úmyslný trestný čin nebo pro trestný čin proti majetku (§ 60-4 ZamZ). 

Změněný § 60-10 ZamZ zpřesňuje, že tuto podmínku musí splňovat i osoba, která je členem statutárního orgánu nebo zástupcem právnické osoby v takovém orgánu (typicky jednatel).  

§ 60-14,15 ZamZ a požadavky na povolení: bezdlužnost 

Novou podmínkou pro získání povolení je bezdlužnost. Bezdlužnost definuje § 60-15 ZamZ: vyžaduje se absence nedoplatků u Finanční správy, Celní správy, na pojistném a na penále na všeobecné zdravotní pojištění, a na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. 

Podle § 60-14 ZamZ se bezdlužnost vyžaduje nejen při podání žádosti, ale též po celou dobu, na kterou bylo vydáno povolení. Ministerstvo bezdlužnost ověřuje jednak při podání žádosti, jednak průběžně, nejméně jednou za 6 měsíců. 

Požadavky se také týkají již existujících agentur práce. 

Podle čl. II bod 4 změnového zákona platí: 

„4. Osoba, které bylo přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona vydáno povolení ke zprostředkování zaměstnání podle zákona č. 435/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, je povinna do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona splnit podmínku bezdlužnosti podle § 60 odst. 15 zákona č. 435/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a prokázat bezdlužnost ministerstvu. Marným uplynutím této lhůty povolení ke zprostředkování zaměstnání zaniká. Povinnost prokázat bezdlužnost podle věty první neplatí, pokud osoba dala souhlas s prokázáním bezdlužnosti generálnímu ředitelství Úřadu práce a za tímto účelem zprostila příslušný finanční úřad, celní úřad, orgán správy sociálního zabezpečení a příslušnou zdravotní pojišťovnu povinnosti mlčenlivosti vůči generálnímu ředitelství Úřadu práce.“

Sankce za nesplnění této povinnosti je velmi přísná: rovnou zánik povolení. Agenturám práce tedy lze doporučit, aby 

  • buď doložily (a udržovaly!) bezdlužnost; 
  • nebo aby ověřily, že daly souhlas k tomu, aby úřady komunikovaly mezi sebou – případně aby takový souhlas udělily.

§ 60a-2 ZamZ: označení 

§ 60a-2 ZamZ nově doplňuje, jak má být vyznačeno sídlo agentury, opět při podání žádosti a po dobu platnosti povolení: (1) viditelně; (2) jménem a identifikačním číslem, pokud bylo přiděleno; (3) obchodní firmou podnikatelů zapsaných do obchodního rejstříku. 

§ 60b ZamZ a požadavky na povolení: kauce 

Žadatelé o povolení podle § 14-1-b ZamZ skládali kauci ve výši 500.000,- Kč. § 60b kauci nově zvyšuje na 1.000.000, Kč.  

Požadavky se také týkají již existujících agentur práce. 

Podle čl. II bod 3 změnového zákona platí: 

„3. Osoba, které bylo přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona vydáno povolení ke zprostředkování zaměstnání podle § 14 odst. 1 písm. b) zákona č. 435/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, je povinna do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona doplatit kauci do výše podle § 60b odst. 1 zákona č. 435/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a to složením částky na zvláštní účet ministerstva. Marným uplynutím této lhůty povolení ke zprostředkování zaměstnání zaniká.“

Sankce za nesplnění této povinnosti je opět velmi přísná: rovnou zánik povolení. Agenturám práce tedy lze doporučit, aby kauci včas a v plné výši doplatily. 

Pro praktickou stránku věci viz FAQ sekci Úřadu práce.1 

§ 63 ZamZ a odnětí povolení 

Změn doznalo i ukončení povolení. ZamZ zde reaguje na soudní praxi a mění jak situace, kdy povolení musí být odňato, tak i situace, kdy povolení jen může být odňato. 

O odnětí nově rozhoduje ministerstvo. 

Podle § 63-2 ZamZ musí být povolení odňato (tedy bez možnosti správního uvážení) v případech, kdy  

  • agentura přestane splňovat podmínky pro vydání povolení 
  • je uložen trest zákazu této činnosti 
  • došlo k porušení pravidel na poli zaměstnanosti, tedy: (1) agentura zprostředkovává zaměstnání v rozporu s vydaným povolením; (2) umožní výkon nelegální práce; (3) zastřeně zprostředkuje zaměstnání nebo totéž umožní; (4) poruší zákaz diskriminace nebo nezajistí rovné zacházení;2 nebo (5) opakovaně neposkytne orgánům inspekce práce součinnost při kontrole3 
  • agentura nesplní oznamovací povinnost podle § 59 (čili nezašle statistická hlášení) 
  • zprostředkovává zaměstnání, třebaže jí byl výkon činnosti pozastaven 
  • o to agentura požádá 
  • je 2 roky nečinná (nepřidělí žádného zaměstnance)

Naopak podle § 63-3 ZamZ může být povolení odňato (tedy je prostor pro správní uvážení) v případech, kdy: 

  • agentura zprostředkovává zaměstnání v rozporu s dobrými mravy 
  • poruší jinou povinnost podle ZamZ (tedy například nedoloží statistické výkazy vůbec nebo pozdě  
  • poruší vyjmenované povinnosti podle zákoníku práce

Nově se pravidlo navazující na dobré mravy nebo velmi obsáhlé „jiné porušení povinností“ přesunulo do mírnějšího režimu, ve kterém ministerstvo může posoudit závažnost porušení a nemusí povolení okamžitě odejímat. To je vítaný odklon od předchozí úpravy, která byla v tomto směru nepřiměřeně tvrdá, ale potvrzená soudní praxí (viz například často citovaný rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 10 Ads 38/2016-41 ze dne 30. 6. 2016 a o tom, že správní orgány zde opravdu neměly možnost aplikovat správní uvážení). 

Pro úplnost dodávám, že odnětí povolení ke zprostředkování často zabraňuje tomu, aby bylo vydáno povolení nové (§ 60-2 ZamZ a tamější odkazy). 

Co platí stále? 

Do víru nových povinností doplňuji zmínku o některých stávajících povinnostech. 

Například nadále platí povinnost agentur práce podle § 136 ZamZ, tedy zejména schraňovat kopie dokladů prokazujících existenci pracovněprávního vztahu nebo hlásit nástup zaměstnanců s dočasnou ochranou (nyní zejména osob z Ukrajiny). 

Stejně tak platí obecná povinnost hlásit změny o svém názvu, sídle apod. podle § 60-6 ZamZ (ve lhůtě 1 měsíce). 

A ještě navíc: § 324a ZPr 

Ačkoli se soustředím na ZamZ, doplňuji k množícím se dotazům ještě zmínku o novém § 324a zákoníku práce. 

Nově je totiž zavedeno ručení za mzdové nároky (platy, mzdy, odměny z dohody) dodavatele zaměstnancům poddodavatele. Pravidlo se týká stavebních prací a reaguje na časté řetězení zhotovitelů (generální zhotovitel si najme někoho na dílčí část stavby, ten si sjedná tzv. „řemesla“) 

Dodavatel je definován odkazem na § 14-d stavebního zákona (nového), jde tedy o osobu oprávněnou k provádění stavebních nebo montážních prací jako předmětu své činnosti podle živnostenského zákona. Poddodavatelem je pak též agentura práce. 

Ručení je jde napříč smluvním řetězcem: výslovně je stanoveno, že se týká dodavatele na nejvyšším stupni (odst. 2).  

Zaměstnanec má na výzvu ručiteli 3 měsíce (odst. 3). Ručitel na uspokojení mzdových nároků 10 dní (odst. 3); informuje pak „výše“ v řetězci. 

Zavedena je i výjimka z ručení (odst. 8). Ručení nevzniká (a to ani směrem níže v řetězci), pokud poddodavatel před zahájením realizaci poskytne potvrzení o bezdlužnosti a pokud současně nebyla poddodavateli v předchozích 12 měsících uložena pokuta nad 100.000,- Kč za porušení povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů. 

Shrnutí

Doporučení pro agentury práce pro rok 2024 je dílem stejné jako vždy: pečlivě plnit zejména své statistické povinnosti (do 31. 1.).  

Vedle toho přibyly dva významné úkoly: (1) doplatit kauci; a (2) ohlídat si bezdlužnost. Tříměsíční lhůta se zdá dlouhá, ale nelze ji podcenit. Nesplnění povinností by mělo za následek zánik povolení. 

 


Zajímá Vás pracovní právo? Na kongresu Právní prostor 2024 se budeme novému pracovnímu právu věnovat hned v několika příspěvcích. Program kongresu najdete na adrese https://kongrespravniprostor.cz/.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články