Kiwi ve sporu s Ryanairem ohledně prodeje letenek u soudu zatím neuspělo

Brno 3. října (ČTK) - Český prodejce letenek Kiwi.com zatím neuspěl u Obchodního soudu v Madridu s žádostí o vydání předběžného opatření ve sporu s irskými nízkonákladovými aerolinkami Ryanair. Aerolinky po zákaznících, kteří si nekoupí letenky přímo od nich, ale zprostředkovaně od Kiwi.com, vyžadují ověření zákazníka pomocí rozpoznání obličeje, což Kiwi rozporuje a chtěla to s pomocí soudu Ryanairu zakázat.

Česká tisková kancelář
Foto: Fotolia

O soudním rozhodnutí informoval v tiskové zprávě Ryanair a ČTK rozhodnutí potvrdila mluvčí Kiwi.com Daniela Chovancová. Podstatou žaloby se bude madridský soud teprve zabývat a Ryanair může v dosavadní praxi pokračovat. Kiwi zvažuje, zda se proti tomuto rozhodnutí odvolá.

Spor mezi českým prodejcem letenek a irskou společností je táhlý. Zatímco Kiwi prodává letenky i těch dopravců, s nimiž nemá smlouvu, což je tento případ, tak Ryanair si to nepřeje. Kvůli témuž podala žalobu na Kiwi například americká společnost American Airlines a už dříve ve sporu s Kiwi uspěla americká společnost Southwest Airlines.   

"Je zklamáním, že nyní nedošlo k okamžitému pozastavení tohoto procesu ověřování totožnosti cestujících, který poškozuje jak spotřebitele, tak cestovní agentury a zprostředkovatele," uvedla Chovancová. Společnost považuje ověřování totožnosti za "zbytečně rozsáhlé, složité a invazivní shromažďování osobních údajů. V případech, kdy on-line proces ověření totožnosti selže, navíc dochází k následnému účtování poplatků na letišti, které jsou někdy vyšší než cena samotného letu".

Ryanair naopak rozhodnutí přivítal a zdůraznil, že si nepřeje, aby jeho letenky Kiwi prodávalo. Apeluje na zákazníky, aby důsledně nakupovali letenky pouze přímo od aerolinek. Ryanair uvádí, že k ověřování zákazníků, kteří si letenky koupili prostřednictvím vyhledávače nebo jiného zprostředkovatele, přistoupil z bezpečnostních důvodů. U cestujících, kteří si letenky koupili prostřednictvím oficiálních kanálů, irský dopravce žádné kontroly zahrnující rozpoznávání obličejů nepraktikuje. Obchodní model je také založen na prodeji dodatečných služeb, jako je možnost dalšího zavazadla či rezervace konkrétního sedadla. Pokud si ale cestující zakoupí letenku přes Kiwi.com, nemůže Ryanair tyto služby cestujícím nabízet, uvedla firma.   

Postupy Ryanairu prošetřuje například italský antimonopolní úřad či polský úřad na ochranu osobních údajů.

Kiwi.com je společností, jejíž byznys je postavený na tom, že vyhledává spojení a kombinuje lety i nespolupracujících aerolinií a nabízí zákazníkům pomoc v případě, že přípojný let nestihnou. Vznikla v roce 2012 v Brně, po celém světě zaměstnává zhruba 1100 lidí. Loni hospodařila s téměř půlmiliardovou ztrátou, o rok dříve se ztrátou přes 300 milionů korun a zisk očekává až v roce 2025. V prvním covidovém roce dosáhla ztráta dosud nejvyšší hodnoty, přes jednu miliardu korun.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články