Google zneužíval nejpozději od roku 2014 svého dominantního postavení v odvětví technologií pro zobrazování reklamy („adtech“) tím, že systematicky zvýhodňoval své vlastní služby na úkor konkurentů, inzerentů i online vydavatelů.
Podle rozhodnutí Komise má Google dominantní postavení na trhu (i) s reklamními servery pro vydavatele se službou „DFP“ a na trhu (ii) nástrojů pro programatické nákupy reklamy se svými službami „Google Ads“ a „DV360“.
Konkrétně Komise zjistila, že Google zneužíval své dominantní postavení tím, že upřednostňoval svou vlastní reklamní burzu AdX v procesu výběru reklam. Dále se Google vyhýbal konkurujícím reklamním burzám a podával nabídky převážně na AdX, čímž ji činil nejatraktivnější reklamní burzou.
V důsledku protiprávních jednání společnosti Google čelili inzerenti vyšším marketingovým nákladům, které pravděpodobně přenesli na evropské spotřebitele ve formě vyšších cen produktů a služeb. Jednání společnosti Google také snížilo příjmy vydavatelů, což mohlo vést ke snížení kvality služeb a vyšším nákladům na předplatné pro spotřebitele.
Jelikož se jednalo o již o několikáté porušení soutěžních pravidel, Komise pokutu navýšila a zároveň nařídila, aby Google ukončil svůj konflikt zájmů v adtech odvětví.
Rozhodnutí Komise má tedy tyto následky:
- Google musí ukončit praktiky upřednostňování vlastních služeb a má 60 dní na to, aby Komisi informoval, jakým způsobem odstraní svůj střet zájmů v rámci celého řetězce reklamních technologií.
- Komise předběžně naznačila, že pouhá změna chování nemusí být k odstranění střetu zájmů dostatečná. Jako účinným řešením se jeví odprodej části služeb Googlu.
- Každý, kdo byl poškozen protisoutěžním jednáním společnosti Google, může u soudu požadovat náhradu škody.
Diskuze k článku ()