Franchising = cesta k bezstarostnému rozšíření Vašeho businessu

Nejeden podnikatel (ať už půjde o fyzickou osobu podnikající v menším rozsahu či o právnickou osobu s mnohamilionovými obraty) by rád expandoval do nových míst a takto získával nové zákazníky a zvyšoval svoji prestiž.

advokát a partner ZVOLSKÝ ADVOKÁTI s.r.o.
advokát ve spol. ZVOLSKÝ ADVOKÁTI s.r.o.; spolupracující redaktor
paralegal ve spol. ZVOLSKÝ ADVOKÁTI s.r.o.
Uzavření dohody
Foto: Shutterstock

S takovou expanzí jsou však spojeny časově, finančně i administrativně náročné úkony, jako je průzkum trhu na daném území, nábor nových zaměstnanců, vyhledání místa pro novou provozovnu, získání potřebných úředních povolení atd. Pokud se jako podnikatelé chcete těmto strastiplným úkonům vyhnout, avšak zároveň chcete též zakusit „sladké plody“ rozšiřování jejich podnikání do nových míst, je pro Vás vhodným řešením tzv. franchising. Tento příspěvek blíže představuje, v čem franchising vlastně spočívá a v čem se dá využít.

Stručná historie a uvedení do problematiky franchisingu

Třebaže se franchising může jevit jako záležitost pouze dnešních dnů, jeho kořeny je možné spatřovat již ve středověku a raném novověku, kdy vládci pověřovali určité důvěryhodné osoby správou kolonií či regionů. Tito správci měli na jednu stranu v rámci daného území relativně silné postavení, avšak na druhou stranu platili vládcům část daní a jiných odvodů, které získali od tamního obyvatelstva.[1] Postupně se franchising přesunul do komerční sféry, a tak jej dnes pro jeho nesporné výhody využívají nadnárodní sítě jako McDonald’s nebo Subway a ze známějších českých značek např. restaurace Potrefená husa – nic ovšem nebrání tomu, aby franchising využili i malí podnikatelé, třeba i venkovský opravář motocyklů s rozsáhlou zákaznickou základnou.

Definice franchisingu

Franchising obecně představuje způsob, jímž určitý, zpravidla v daném oboru renomovaný, výrobce zboží nebo poskytovatel služby (nazývaný franchisor) umožní určité jiné osobě (nazývané franchisant), aby využila jeho obchodní tajemství, know-how, dobré jméno atd. a aby samostatně nabízela jeho zboží a služby dále. Výměnou za to se franchisorovi od franchisanta dostává úplaty, a to zpravidla jednak v podobě počátečního vkladu, jednak v podobě pravidelných poplatků, které se obvykle vypočtou jako určité procento z obratu franchisanta. 

Výhody franchisingu

Mezi franchisorem od franchisantem je uzavřena tzv. franchisingová smlouva, která upravuje jejich vzájemné vztahy. 

Franchisingová smlouva umožní franchisantovi distribuovat (či též vyrábět) zboží nebo poskytovat služby franchisora a využívat při tom zejména jeho dlouholetých znalostí a zkušeností z daného odvětví i jeho dobrého jména. Franchisingová smlouva obvykle umožní franchisorovi užívat obchodní koncept, ochranné známky a jiná práva průmyslového vlastnictví či zavedené obchodní značky franchisora a mnohé další užitečnosti, které mu pomohou dosáhnout úspěšných a ziskových obchodů. Kromě toho bývá franchisor ještě nápomocen franchisantovi technickou pomocí a může kupříkladu zajišťovat i nejrůznější školení pro své franchisanty. 

Pro franchisora zase spočívá výhodnost franchisingové smlouvy v tom, že se díky spolupráci s franchisantem mohou jeho výrobky či služby dostat k více společnostem a lidem a mohou být rozšiřovány do dalších míst. Další výhodou je samozřejmě to, že od franchisanta získává peněžní prostředky v podobě počátečního vkladu a pravidelných poplatků.

Doporučení k podobě franchisingové smlouvy

Je nutné zmínit, že obchodní koncept a další výhody, které franchisant od franchisora získá, jsou zásadně výsledkem mnohaletého úsilí franchisora a zároveň významně zvyšují konkurenceschopnost franchisora, a jsou pro něj tedy v jistém smyslu existenčně důležité. 

Pokud by franchisant porušoval povinnosti z franchisingové smlouvy (a například by prozradil obchodní tajemství franchisanta konkurenci), mohlo by to franchisorovi přinést značné škody. Právě proto, aby franchisor takovéto vysoce nežádoucí situaci předešel, musí si důkladně vybrat, s kým a za jakých podmínek franchisingovou smlouvu uzavře. Je logické, že kdyby byl například franchisor již zmíněným opravářem motorek a uzavřel by franchisingovou smlouvu s cukrářem, který ani neumí řídit a není manuálně zručný, taková spolupráce by nejspíš nefungovala.

Franchising není výslovně upraven v žádném českém právním předpise, a je tedy třeba právní vztah mezi franchisorem a franchisantem upravit autonomně. Již samotná franchisingová smlouva by měla pomoci předcházet sporům, a proto by měla předvídat nejrůznější situace, jež by mohly nastat, a přinášet jejich adekvátní řešení. Není proto neobvyklé, že rozsah franchisingové smlouvy čítá i několik desítek stran. Naopak je skoro nepředstavitelné, že by dva podnikatelé zahájili spolupráci v podobě franchisingu bez toho, aby před tím podepsali nějakou franchisingovou smlouvu.

Pokud by franchisingová smlouva řešila menší okruh situací, byla by sice kratší a patrně také příjemnější k přečtení. Nicméně na druhou stranu by v případě jakékoli mimořádné situace hrozilo, že by nebylo jasné, jak ji řešit. Mezi franchisorem a franchisantem by pak v takových případech hrozil letitý spor, který je pro obě strany nežádoucí a který by mohl paralyzovat podnikatelskou činnost obou z nich. Smyslem franchisingové smlouvy by mělo být, aby v ní její strany v případě, že se vyskytne jakákoliv (byť těžko předvídatelná) záležitost, našly odpověď na otázku, jak danou záležitost vyřešit. 

Sporům by měla pochopitelně předcházet i vzájemná důvěra mezi smluvními stranami – pouze na ni se však nelze spoléhat, protože život je mnohdy nevyzpytatelný a lidé, tím spíše korporace se mění.

Jednotlivé články franchisingové smlouvy by měly být pečlivě formulovány tak, aby byly v souladu s právním řádem České republiky a aby pokud možno odpovídaly i Evropskému etickému kodexu franchisingu, který vypracovala Evropská franchisová federace.[2] V takovém případě totiž nehrozí nebezpečí, že by smlouva nebo její část byly případně shledány neplatnými či neexistujícími (tzv. zdánlivými).

Určitou část franchisingové smlouvy standardně tvoří též úprava smluvních pokut, odpovědnosti za újmu a jiná, pro franchisanta na první pohled nepříjemná ujednání. Tato ujednání jsou ve franchisingové smlouvě obsažena proto, že vyzrazení obchodního tajemství franchisora, klamavá reklama, poškozování dobrého jména franchisora či podobné porušení povinností franchisantem by pro franchisora mohlo mít dalekosáhlé, ba dokonce existenční důsledky. 

V případě řádného a včasného plnění všech povinností ze strany franchisanta nebude podle těchto, svou povahou sankčních, ujednání postupováno a smluvní pokuta atp. v takovém případě nehrozí. Sankční ujednání nastoupí na řadu až v případě, že by porušení povinností ze strany franchisanta natolik narušilo důvěrný vztah mezi smluvními stranami, že by další harmonická spolupráce byla přinejmenším ztížená. 

Metaforicky je také možno říci, že výhody, které franchisantovi franchisingová smlouva poskytuje, představují „cukr“, zatímco výše popsaná sankční ujednání představují „bič“ – jejich smyslem je totiž i stimulovat budoucí aktivitu franchisanta a předcházet nežádoucím sporům.

Franchisingová síť

Velcí podnikatelé běžně mívají uzavřeno několik stovek až tisíců franchisingových smluv s franchisanty napříč celým světem. Takovéto franchisingové sítě pochopitelně umožňují mimořádnou podnikatelskou expanzi franchisora, zároveň však v souvislosti s nimi vznikají nové problémy. Problémem může být např. to, že v každém státě jsou podmínky pro podnikání odlišné. Odlišné mohou být i požadavky na to, co musí Franchisingová smlouva upravovat. V některých zemích navíc můžou spojení v podobě franchisy vyžadovat schválení příslušným úřadem. I mantinely tzv. zákazu konkurence, který je pro fungování franchisy naprosto nepostradatelný, jsou v různých státech různé.

Příklad franchisingu

Abychom nezůstali pouze u teorie, uvedeme, jak by franchising mohl v praxi vypadat: Jistý pan Řezník provozuje sice lokální, ale v okrese Děčín i blízkém okolí velmi populární řeznictví nazvané U Paprikáše. Toto řeznictví je oblíbené především proto, že pan Řezník ručně vyrábí uzeniny podle osvědčeného rodinného receptu, který konkurence nezná. Zákazníci, kteří nejsou místní, si v řeznictví častokrát postesknou, že je škoda, že pochutiny z řeznictví nejsou nabízeny i v jiných městech. 

Pan Učeň, který pochází z okresu Děčín, by si rád otevřel řeznictví v Praze, ale bojí se, že jako začínající obchodník nebude příliš úspěšný. Pan Řezník se proto s panem Učněm domluví, že mu umožní, aby si v Praze otevřel řeznictví nazvané U Paprikáše, kde bude nabízet produkty, díky kterým je řeznictví U Paprikáše slavné. Za tím účelem uzavře s panem Učněm franchisingovou smlouvu. Pan Učeň posléze získá přesný popis používané receptury a pan Řezník mu poskytne i cenné rady, jak například hovořit se zákazníky k jejich spokojenosti, a všeobecnou podporu. Dovolí mu také, aby používal stejné logo. Pan Učeň si nicméně musí sám (podle podmínek specifikovaných ve franchisingové smlouvě) najít vhodné místo pro provozovnu, obstarat všechna úřední povolení, udržovat řádný chod provozovny atd. Jakmile pan Učeň provozovnu otevře, může v ní používat označení řeznictví U Paprikáše. Výměnou za tuto možnost, jakož i za možnost užívat osvědčené řezníkovy receptury a za další výhody je pan Učeň povinen platit panu Řezníkovi pravidelně každý měsíc 2 % z čistého obratu, kterého dosáhnul, vždy však nejméně 5.000,- Kč. Pan Řezník má navíc právo průběžně kontrolovat pana Učně a jeho provozovnu – může se tedy vydat do Prahy a klidně i inkognito nakoupit vyhlášené uzeniny. Pokud by pan Řezník zjistil závažná pochybení (jako že nabízená šunka je plesnivá či že provozovna není řádně uklízena), může vypovědět smlouvu s panem Učněm. Naopak pokud se tento model osvědčí, může pan Řezník uzavřít další smlouvy s jinými franchisanty a otevřít pobočku pro změnu například v Sokolově či ve Frýdku-Místku.   

Závěr

Franchisingová smlouva znamená pro franchisanta možnost nastoupit do rozjetého vlaku, jehož strojvůdcem je franchisor a k jehož rychlé a plynulé jízdě napomáhá kromě vzájemné důvěry i franchisingová smlouva. Franchisor zase může díky franchisingu dostat vlak do nových, původně třeba nedostižných stanic.


[1] Srov. SEID, M. H., MAZERO J. Franchise Management for dummies. New Jersey: John Wiley & Sons, 2017, s. 11.

[2] Vizte Etický kodex franchisingu. Česká asociace franchisingu [online]. [cit. 10.08.2022]. Dostupné z: https://www.czech-franchise.cz/eticky-kodex-franchisingu

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články