Pět otázek pro Martina Svatoše

Přední český mediátor a rozhodce JUDr. Martin Svatoš, Ph.D., není pravidelným čtenářům našeho portálu neznámý. V červenci roku 2014 jste si mohli přečíst rozhovor o alternativních způsobech řešení sporů a na podzim vyšel několikadílný seriál o mediaci. Martin Svatoš letos vystoupí i na kongresu Právní prostor, kde se bude věnovat efektivnímu řešení obchodních sporů.

advokátka ve FAIRSQUARE | LAW FIRM, členka redakční rady webu Právní prostor.cz
Foto: Fotolia

1) Dynamická doba žádá dynamická řešení. To jste uvedl v rozhovoru, který jsme spolu před téměř dvěma lety vedli. Potvrzují se Vám tato slova dnes v praxi více, než dříve?

Dalo by se říci, že se tato slova se vzrůstající praxí mediace v České republice potvrzují. V době, kdy o úspěchu a neúspěchu ve světě businessu rozhodují dny, neřku-li minuty, si zkrátka účastníci obchodních vztahů nemohou dovolit trávit dlouhé roky před soudy a spoléhat se na to, že za několik měsíců či let obdrží od soudu odpověď na právní otázku a nikoliv faktické řešení jejich problému.

Svět IT sporů či sporů v oblasti práva duševního vlastnictví může sloužit jako nejzářnější příklad takových situací, kdy je rychlost výstupu jedním z nejdůležitějších kritérií, podle kterých se managementem rozhoduje.

2)  Na kongresu Právní prostor vystoupíte s příspěvkem Efektivní řešení obchodních sporů - mediace a ti druzí. Jsou i další důvody, proč obchodním partnerům, resp. sporným stranám, ADR tolik vyhovuje?

Částečně je to z důvodů uvedených výše. Tedy rychlost a finanční výhodnost. Nelze ale opomenout fakt, že tzv. ADR řízení jsou zkrátka managementu výrazně bližší, než klasická soudní řízení. Vyjednávání je pro obchodníky každodenním chlebem, tudíž se v něm cítí výrazně komfortněji. Dále platí, ze management rozhodně nepreferuje trávit čas v soudních síních. Z hlediska ekonomie řešení sporů se jedná o tzv. manažerský čas, tedy dobu, kterou mohou vrcholní zaměstnanci stran strávit smysluplnou činností, namísto aby jí trávili před soudy.

3) V červnu 2015 byla ustavena Pracovní skupina ICC pro Mediaci, jejíž jste předsedou. Jejím cílem je zejména podporovat mediaci při řešení obchodních sporů. Daří se již v prvním roce tyto cíle naplňovat?

S činností pracovní skupiny jsme velmi spokojení. Podařilo se nám dát dohromady kvalitní skupinu osob, kteří se v rámci řešení sporů pohybují na nejvyšší úrovni - ať už se jedná o advokáty ci zástupce velkých korporací. S jejich pomoci se nám podařilo vytvořit tzv. Mediační výzvu ICC ČR. Dále se připravuje překlad ICC Mediačních pravidel a soustavné vzdělávání managementu i právních zástupců.

4) Jaké nové trendy se v mediaci, resp. obecněji v ADR, objevují?

Jednoznačně jde o prevenci, tedy předcházení sporů. Ukazuje se, že nejlépe se i v obchodním prostředí zvládají spory v jejich nejčasnější fázi. Dalším trendem je pak zapojování moderních technik do řešení sporů, zejména tzv. ODR (on-line dispute resolution). Jde o případy, kdy se spory řeší pomoci informační techniky, ať už formou automatizovaných algoritmů nebo klasické mediace za užití telekonference.

5) Vedete kurzy pro začínající mediátory. Profesní cesta to však není vhodná pro každého. Komu ji lze, eventuálně nelze, doporučit?

Je jasné, že budoucí mediátor by měl mít určité základní komunikační schopnosti a relativně vysokou emoční a sociální inteligenci. Na druhou stranu, pokud bychom vyžadovali nějaké základní univerzální podmínky a předpoklady, všichni mediátoři by byli stejní, což by rozmanitosti a úspěšnosti mediace nepřidalo. Právě odlišná minulost a zkušenosti činí z každého potencionálního mediátora přínos pro celou mediační komunitu. I proto si myslím, ze se dobří mediátoři rekrutují jak z řad advokátů a psychologů, tak ze středního managementu, HR specialistů či technických inženýrů. Ze všech vlastností bych zdůraznil jednu, která nesouvisí přímo s odborným vzděláním, ale spíše s vlastností konkrétního uchazeče - tou je sebereflexe a schopnost a ochota sám na sobě pracovat. Pravě z řad lidí s touto charakteristikou pochází nejlepší mediátoři, které jsem kdy potkal...

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články