Ke zrušení silniční daně i biosložky v palivech je nutná novela zákona

Praha 10. března (ČTK) - Ke zrušení silniční daně je potřeba novela zákona o silniční dani, kterou má předložit ministerstvo financí. Pro zrušení povinnosti přidávat biosložku do paliv je nutná novela zákona o ochraně ovzduší.

Česká tisková kancelář
Foto: Pixabay

Předložit ji má ministerstvo životního prostředí (MŽP), uvedl dnes na dotaz ČTK mluvčí ministerstva financí Tomáš Weiss. Že bude tento zákon třeba změnit, potvrdilo následně také MŽP.

Podnikatelé nebudou muset podle Weisse hradit za silniční daň již dubnové zálohy za první čtvrtletí, buďto včasným schválením novely zákona, anebo dočasně generálním pardonem ministra financí.

Vláda v reakci na růst cen ve středu rozhodla o zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot a o zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní auta do 12 tun. Podle dopravců jsou ale opatření nedostatečná, požadují dočasné stanovení maximálních cen a následné snížení spotřební daně. Zemědělský svaz uvedl, že zrušení přimíchávání biosložky do paliv je špatný krok, který se v cenách pohonných hmot neprojeví a zvyšuje závislost na dovozu ruské ropy.

Předseda Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček dnes upozornil, že distributoři pohonných hmot budou muset nadále přimíchávat biosložku do paliv. Ukládá jim to zákon, podle kterého musí snižovat emise z paliv. Zákon by se musel nejdříve změnit, dodal Indráček. Ministerstva financí i životního prostředí informaci následně potvrdila.

"Středeční návrh vlády je velmi čerstvý a pro jeho splnění bude samozřejmě nutné upravit zákon o ochraně ovzduší," napsal ČTK Ondřej Charvát z tiskového oddělení MŽP. "Výjimka Evropské komise nutná nebude, protože evropská legislativa neukládá členským státům povinnost vyžadovat nějaký minimální podíl biopaliv přimíchávaných do pohonných hmot," dodal.

Cenu benzinu a nafty tvoří několik složek. Zejména to je cena ropy, která záleží na typu ropy (dražší bývá ropa s nižším obsahem síry), dále spotřební daň (u benzinu to je 12,84 Kč na litr, u nafty 9,95 Kč na litr), daň z přidané hodnoty ve výši 21 procent (počítá se z ceny zahrnující spotřební daň), cena za dopravu, zpracování v rafinerii, dopravu do čerpacích stanic, dále marže zpracovatelů ropy a marže čerpacích stanic (pohybuje se okolo jedné koruny na litr).

Ceny pohonných hmot v Česku dál zvyšují svá maxima. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 stojí průměrně 46,64 Kč, litr nafty už je za více než 49 korun. Od minulé středy benzin zdražil o více než sedm korun, nafta o více než deset Kč. Vyplývá to z dat společnosti CCS, která průměrné ceny paliv sleduje od začátku roku 2005.

Biopaliva do evropské legislativy zavedla poprvé směrnice z roku 2003, později pravidla upravily čtyři další, přijaté unií v letech 2009 až 2018. Přimíchávání biosložek do pohonných hmot bylo v Česku v souladu se směrnicemi EU zavedeno v roce 2007 pro naftu, o dva roky později se zavedlo i pro benzin. Česko se v roce 2009 podobně jako další členské země EU zavázalo k tomu, že do roku 2020 nahradí deset procent benzinu a nafty v dopravě obnovitelnými zdroji.

Europoslanci v listopadu 2019 schválili závazný cíl 32 procent energií z obnovitelných zdrojů v roce 2030, v dopravě to má být nejméně 14 procent. Soubor předpisů stanovuje pravidla postupného přechodu od využívání některých biopaliv z potravinářských plodin na biopaliva druhé generace, která jsou vytvářena z nepotravinářských zdrojů a jsou šetrnější k životnímu prostředí.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články