Na co si dávat pozor při marketingu na sociálních sítích?

Sociální sítě se staly nedílnou součástí našeho každodenního života.

advokát ve spol. ZVOLSKÝ ADVOKÁTI s.r.o.; spolupracující redaktor
advokát a partner ZVOLSKÝ ADVOKÁTI s.r.o.
Foto: Canva

Základní pravidla pro jejich používání plynou ze smluvních podmínek (podmínek používání). Pro podnikatele jsou podmínky používání sociálních sítí klíčové zejména v té části, která upravuje, co se smí a nesmí v rámci marketingových opatření. Pokud používáte některou sociální síť pro svůj business, je dobré se s těmito pravidly seznámit a dodržovat je.

A protože víme, že podnikatelé nemají čas na to, aby četli stovky stran nepříliš zábavných textů, připravili jsme tento shrnující článek.

Co říkají podmínky používání základních sociálních sítí o propagačních příspěvcích? 

Facebook[1]

Podnikatelé využívají Facebook k propagaci poměrně často. To naznačuje, že použití Facebooku k propagaci Vašich produktů či služeb je obecně dovoleno.

Facebook (Meta) však dbá na to, aby byly při propagaci dodržovány zákony a předpisy a aby tato sociální síť nebyla spojována s propagací konkrétních značek. To se projevuje např. v případě, když chcete využít svou stránku na Facebooku k uspořádání soutěže o ceny. V takovém případě totiž musíte v pravidlech uvést, že se soutěž žádným způsobem netýká Facebooku, Facebook ji neorganizuje, nesponzoruje a ani za ni nijak neodpovídá.

Namátkou můžeme zmínit také např. to, že podle zásad Facebooku nesmí reklamy na této síti obsahovat sliby nebo návrhy nereálných výsledků, pokud jde o zdraví, hubnutí nebo ekonomické příležitosti.

Přísnější omezení platí, pokud má být předmětem Vaší reklamy například alkohol, léky nebo hazardní hry. Např. hazardní hry smíte propagovat jen po předchozím svolení ze strany spol. Meta.

Instagram[2]

Využití Instagramu pro reklamní účely je nejen povoleno, ale je dokonce podporováno sekcí „Instagram for Business“, která obsahuje speciální nástroje, jako je možnost načíst a sledovat statistiky.

I u této platformy je rozhodující, abyste dodržovali právní předpisy i katalog pravidel samotného Instagramu, zejména tzv. pokyny pro inzerci. V nich Instagram zakazuje například jakýkoli druh spamu. V komunitních zásadách je zároveň stanoveno, že by se uživatelé neměli snažit uměle sbírat lajky nebo odběratele. Podobně by neměly být opakovaně zveřejňovány stejné komentáře. V neposlední řadě je zakázáno také kontaktováni jiných uživatelů za komerčním účelem.

Typické příklady nezákonné reklamy na sociálních sítích

Ovšem pozor. Při reklamě na sociálních sítích se můžete dostat nejen do rozporu se smluvními podmínkami (ty působí jen mezi Vámi a sociální sítí), ale i se zákonem (typicky s pravidly o nekalé soutěži).

Pokud neexistuje prokazatelný souhlas uživatele (kterým není samotný lajk Vaší stránce ani sledování Vašeho účtu), mohou Vám způsobit problémy následující reklamní opatření:

  1. přímé zprávy obsahující reklamu (ať už je zasíláte „jen“ sledujícím, nebo i neznámým uživatelům)
  2. reklamní příspěvky na zdi jiných uživatelů
  3. komentář u cizího příspěvku, který propaguje Vaše zboží či služby
  4. žádosti o přátelství či spojení, pokud jsou spolu s nimi zasílána reklamní prohlášení (prostřednictvím doprovodné textové funkce, se kterou se můžeme setkat typicky na Linkedinu)
  5. [pozvánka na fanouškovskou stránku (při nejstriktnějším výkladu)]

V případě těchto neoprávněných reklamních sdělení má jejich příjemce právo požadovat, abyste s takovými sděleními přestali. V závažnějších případech hrozí i uplatnění peněžitých nároků.

Jak tedy správně používat sociální sítě k reklamě?

Bez výslovného souhlasu uživatelů můžete „právně bezpečně“: (i) provozovat fanouškovskou (firemní) stránku; a (ii) používat placenou reklamu, kterou nabízí předmětná sociální síť.

Závěrečné shrnutí

Sociální sítě jsou v dnešní době klíčovým nástrojem pro propagaci produktů i služeb. Je nicméně důležité chápat pravidla a omezení, která pro marketingová opatření stanovují jednak samy platformy, jednak právní předpisy. 

V tomto článku jsme si nejprve představili základní pravidla plynoucí z uživatelských podmínek Facebooku a Instagramu.

I na tomto místě zdůrazňujeme, že při propagaci na sociálních sítích může dojít nejen k porušení smluvních podmínek těchto sítí, ale také k porušení zákona. Než se pustíte do reklamních opatření na Facebooku, Instagramu a spol., měli byste se seznámit s příslušnými pravidly a omezeními a ideálně svůj postup také konzultovat s právním odborníkem. V každém případě byste měli respektovat soukromí a preference ostatních uživatelů.


[1] Facebook vyžaduje, abyste při registraci přijali několik souborů pravidel, nazývaných také podmínky používání, a dodržovali je při své každodenní činnosti. Pokud plánujete provozovat firemní stránku na Facebooku, jsou pro Vás důležitá zejména následující pravidla:

[2] Instagram má svůj vlastní katalog smluvních podmínek. Pokud chcete používat Instagram, jsou pro Vás důležité zejména následující dokumenty: 

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články